REGIONALE EN LOKALE ONTWIKKELINGEN
19 Uitvoeringsprogramma Zuidwestelijke Delta / MIRT-verkenning Grevelingen
19.1 Inleiding
Op basis van de visie Delta in Zicht (2003) is door de Stuurgroep Zuidwestelijke Delta een uitvoeringsprogramma opgesteld. Dit geeft per deelgebied aan welke maatregelen en vervolgstappen genomen moeten worden om te komen tot een veilige, gezonde en economisch vitale delta.
Het Uitvoeringsprogramma Zuidwestelijke Delta is in lijn met de PSV en bouwt daarop verder. Het gaat om kansen voor gebiedsontwikkeling nadat ten behoeve van veiligheid, waterkwaliteit en zoetwatervoorziening enkele ingrepen in het watersysteem zijn gepleegd. Kansen voor gebiedsontwikkelingen vloeien voort uit verbetering kwaliteit watersysteem (Volkerak-Zoommeer) en behoud van zoetwatervoorziening in Zuid-Holland Zuid. Een en ander geldt ook voor de MIRT-Grevelingen. Economisch profijt is te verwachten in verschillende sectoren (recreatie, toerisme, scheepvaart, schelpdiervisserij, natuur). De stand van zaken leidt tot beperkte actualisering van de structuurvisie.


19.2 Wijziging structuurvisie
Paragraaf 4.5.1.4. toevoegen getijdecentrale

Water-, energie- en deltatechnologie
Zuid-Holland wil de positie van het Nederlandse water- en deltacluster in de wereld versterken. Het cluster is sterk vertegenwoordigd in Zuid-Holland, maar ligt erg verspreid. Het cluster bestaat uit twee deelsectoren: deltatechnologie (waterbeheer, waterbouw) en watertechnologie (drinkwater, proces- en afvalwater). De wereldwijde vraag naar kennis uit het cluster is groot en groeiende, onder meer als gevolg van klimaatverandering. Het cluster bevindt echter zich nog in een ontwikkelfase. Zuid-Holland kan ruimtelijke referentieprojecten ontwikkelen door nieuwe technologieën en kennis toe te passen, zoals de zandmotor voor de Delflandse kust en een getijdecentrale. Het bedrijvenpark Science Port Holland (Rotterdam - Delft) biedt kansen voor de ruimtelijke concentratie van het cluster.  De campus Delft, Stadhavens in Rotterdam en de Drechtsteden (bagger en binnenvaart) bieden kansen voor de ruimtelijke concentratie van het cluster.

Toevoegen aan de opsomming van ambities bij het provinciaal belang (direct onder de kop van paragraaf 4.6.2):
  • voldoende ruimte voor berging van rivierwater
Paragraaf 4.6.2:
Zoetwatervoorziening
Gelet op de onzekerheid van de zoetwatersituatie op de lange termijn, is het van belang dat vraag en aanbod van zoetwater in de provincie Zuid-Holland in balans blijven. Vooral bij sterk zoetwatervragende functies en gebieden, zoals de greenports, zal in toenemende mate de afweging aan de orde zijn of, en op welke manier in de vraag naar zoet water kan worden voorzien. Dit zal ook in de landbouw en natuur in het westelijke deel van het Groene Hart en de landbouw op de Zuid-Hollandse eilanden gaan spelen.

Paragraaf 4.6.2; 2e alinea onder het kopje 'Wateropgaven Zuid-Hollandse delta' 60 tekst actualiseren
In het Uitvoeringsprogramma Zuidwestelijke Delta is het verbinden van veiligheid, ecologie en economie verder uitgewerkt in drie doelen:
  • klimaatbestendig veilig: waarborgen van veiligheid tegen overstromingen ook op de lange termijn (2040 en verder);
  • ecologisch veerkrachtig: herstellen van een natuurlijk ecologisch systeem en het herstellen van de estuariene dynamiek in de Zuidwestelijke delta voor de korte termijn (2015), de middellange termijn (2040) en met een doorkijk naar de langere termijn (2040 en verder);
  • economisch vitaal: benoemen en pakken van kansen voor de ruimtelijk-economische en maatschappelijke ontwikkeling.

Paragraaf 4.6.2, blz 21, tweede alinea:
In de periode 2010-2015 ontwikkelt en realiseert de provincie samen met andere partijen, waaronder het Rijk, een breed pakket aan (onderzoeks)maatregelen om, indien besloten wordt tot verzilting van het Volkerak Zoommeer, het bestaande serviceniveau van de zoetwatervoorziening te handhaven, uitgaande van het Zoetwater Advies van de Stuurgroep Zuidwestelijke Delta.


19.3 Kaartwijziging(en)
Op figuur 3.4 wordt de overgang van de zout-zoetgrens in het Haringvliet aangepast.
Zie bijlage 4.
20 Regiopark met sportvelden Sliedrecht
20.1 Inleiding
Het regiopark moet een recreatief overgangsgebied worden tussen de verstedelijkte zone en het Groene Hart. In overleg is afgesproken dat er een betere onderbouwing gemaakt zou worden van nut en noodzaak van de uitplaatsing van sportvelden uit Sliedrecht naar het Regiopark Merwedezone en hoe die uitplaatsing bijdraagt aan de ontwikkeling van het totaalplan. De regio en gemeente hebben nu de onderbouwing geleverd in de "Visie op hoofdlijnen Zuidrand Groene Hart". Het gaat om een regiopark met vooral bestaande recreatieve knooppunten die onderling ook nog beter verbonden zullen gaan worden. Het nog te ontwikkelen knooppunt Sliedrecht zal naast waterberging, een stevige groenstructuur (recreatief bos) en nieuwe recreatieve verbindingen ook sportvelden bevatten die elders uit de kern worden uitgeplaatst t.b.v bedrijvigheid. Deze uitplaatsing maakt het, via schuifeffecten, mogelijk watergebonden bedrijventerreinen sterker te benutten voor watergebonden bedrijvigheid.
Bovenstaande ontwikkeling leidt ook tot een heroverweging van de legenda-eenheden zoeklocatie recreatiegebied en zoeklocatie regiopark. Het onderscheid is gering en op de schaal van de structuurvisie is het beter om uit te gaan van 1 eenheid te weten: zoeklocatie recreatie.


20. 2 Wijziging structuurvisie
Tekst tussenvoegen in paragraaf 4.4.2:
  • Merwedezone
    In de Merwedezone, gelegen op de grens van het Groene Hart en de Zuidvleugel van de Randstad, de Betuweroute en de A15, vindt komende jaren herstructurering en transformatie plaats (Transformatievisie Merwedezone). Het gezamenlijke toekomstbeeld voor de Merwedezone omvat een waterrijk groengebied ten noorden van de Betuweroute, herstructureren van bedrijventerreinen en intensiveren van bebouwing bij de bestaande en nieuwe haltes van de Merwede-Lingelijn. Een belangrijk onderdeel van de transformatievisie Merwedezone is het regiopark. De primaire functie van het regiopark is landbouw. Er liggen bestaande en nog te ontwikkelen recreatieve knooppunten in, die onderling door recreatieve routes worden verbonden. Ook moeten er goede verbindingen komen van en naar het regiopark. In het recreatieve knooppunt Sliedrecht komen ook sportvelden, uit te plaatsen ten behoeve van de ontwikkeling van een bedrijventerrein in Sliedrecht. Deze uitplaatsing is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van het regiopark als geheel. Het bestemmingsplan dat realisatie van de sportvelden mogelijk maakt moet hier inzicht in geven.
    Er zijn ook gebieden benoemd waar mogelijk na 2015 verstedelijking kan plaatsvinden, als daar tegen die tijd behoefte aan is en er geen ruimte meer is binnen de kernen. Het betreft de gebieden 'het Oog' tussen Hardinxveld-Giessendam en de Betuweroute en Papland ten noorden van Gorinchem. Deze zijn als transformatiegebieden op de kaart aangegeven.

Tekstaanpassing paragraaf 4.9.2.2 Regioparken.
Regioparken zijn de grote recreatie- en natuurgebieden nabij de stad en buiten de provinciale landschappen. De regioparken liggen zowel tussen de stedelijke agglomeraties als aan de randen van het stedelijk netwerk en hebben veelal een regionale functie. Het accent ligt op ontwikkeling en beheer van recreatie en natuur, soms op kleine schaal in combinatie met verbrede landbouw. Een deel van de RodS-opgave krijgt hier gestalte. Voorbeelden van regioparken zijn het Bieslandse Bos/de Balij, de Delflandse Kust, de Brielse Maas/Bernisse, de Nieuwe Dordtse Biesbosch en de Veenweideparel in de Zuidplaspolder. Ontwikkeling en beheer van regioparken is gericht op redelijk intensief recreatief gebruik en een hoge recreatieve belevingswaarde. Natuur in de regioparken heeft bij voorkeur een robuust karakter. Ontwikkeling van nieuwe regioparken is mogelijk in gebieden die in de stedelijke invloedssfeer liggen. Zoeklocaties hiervoor zijn aangegeven in de Merwedezone en in de noordrand van de Hoeksche Waard (legenda-eenheid zoeklocatie recreatie). Met de realisering van nieuwe regioparken wordt feitelijk de Zuidvleugelgroenstructuur uitgebreid.

Paragraaf 4.10
Zoeklocatie recreatiegebied
Indicatieve aanduiding voor een mogelijke en nog te begrenzen locatie voor openluchtrecreatie.


Zoeklocatie regiopark recreatie
Indicatieve aanduiding voor de ontwikkeling van recreatiegebied in de stedelijke invloedssfeer, met versterking van de landschappelijke kwaliteiten.

20.3 Kaartwijziging(en)
De legenda-eenheden zoeklocatie recreatiegebied en zoeklocatie regiopark worden op de functiekaart samengevoegd tot een nieuwe legenda-eenheid zoeklocatie recreatie. Het regiopark wordt aangeduid als zoeklocatie recreatie. De locatie voor de uit te plaatsen sportvelden wordt op de functiekaart aangeduid als stedelijk groen buiten de contour in plaats van agrarisch landschap.
Op kaart 1 van de verordening wordt de nieuwe locatie van de sportvelden aangeduid als stedelijk groen buiten de contour.
Zie bijlagen 2 en 5.


21 Ontbinding overeenkomst verplaatsing TNO
21.1 Inleiding
Bij het opstellen van de PSV werd er nog vanuit gegaan dat TNO in Cromstrijen een nieuwe vestiging zou gaan starten. Inmiddels is duidelijk dat de verplaatsing niet doorgaat. De daartoe afgesloten overeenkomst is ontbonden.
De ruimtelijke consequenties van het ontbinden van de overeenkomst moeten in de PSV worden verwerkt. De Actualisering 2011 is daarvoor de eerste mogelijkheid. Het gaat om de volgende wijzigingen:
  • schrappen van de locatie Cromstrijen
  • veranderen van de aanduiding van het terrein Ypenburg
Met betrekking tot dit laatste wordt voorgesteld om het gebied een transformatieaanduiding te geven. In de verplaatsingsovereenkomst was opgenomen dat op het terrein dat TNO zou achterlaten in Ypenburg woningbouw mogelijk zou worden. Dit is (onterecht) niet in de PSV verwerkt. Nu de betreffende TNO-vestiging veel kleiner wordt willen gemeente en TNO de mogelijkheid tot woningbouw wel graag behouden. Als het gebied een transformatieaanduiding krijgt kan de nadere invulling op een later moment plaatsvinden.


21.2 Wijziging structuurvisie
Schrappen in paragraaf 4.4.1:

Wonen in de Zuid-Hollandse delta

Voor de Zuid-Hollandse delta zijn de woningbouwaantallen gebaseerd op eigen behoefte gebaseerd op migratiesaldo nul. Voor de Zuid-Hollandse delta is met het rijk voor de Hoeksche Waard in de periode 2005-2020 een programma van netto 3.250 woningen afgesproken (exclusief de extra woningen voor Cromstrijen, door de verplaatsing van TNO naar deze regio). Voor Goeree-Overflakkee geldt een programma van netto 2.100 woningen in deze periode.

Toevoegen aan paragraaf 4.4.2, tussen de kopjes Rijswijk-Zuid en Schieoevers Delft
TNO-Ypenburg
Op termijn zal TNO haar activiteiten concentreren op een beperkt gedeelte van het huidige terrein, waarbij de veiligheidscontour binnen de nieuwe terreingrens blijft. Het vrijkomende gebied kan worden getransformeerd naar een gemengd stedelijk gebied voor wonen en werken. Dit is overeenkomstig het regionaal structuurplan Haaglanden.

Kopje Schieoevers Delft aanpassen: moet zijn Schieoevers-Noord, Delft


21.4 Kaartwijziging(en)
Op kaart 1 van de verordening wordt de TNO-locatie Cromstrijen buiten de bebouwingscontour gebracht. Dit werkt door op kaart 6 van de verordening (niet afgebeeld). Op de functiekaart wijzigt de aanduiding van de TNO-locatie Cromstrijen van bedrijventerrein in agrarisch landschap.
Op kaart 6 van de verordening wordt een deel van bedrijventerrein Ypenburg aangeduid als transformatiegebied. Op de functiekaart wordt op een deel van de TNO-locatie Ypenburg de aanduiding transformatiegebied toegevoegd.
Zie bijlagen 2, 5 en 8.
22 Sportvelden Hillegom-Noord & bedrijventerrein noordwest
22.1 Inleiding
In Amendement 190 (Sportvelden Hillegom) wordt aan GS gevraagd de sportvelden bij Hillegom-Noord binnen de rode contour te brengen zodat op deze locatie woningbouw kan worden gerealiseerd. Daarbij is tevens gevraagd de impact hiervan op de bollengrond aan te geven.

In de Provinciale Structuurvisie is een aan de Pastoorslaan gelegen locatie opgenomen als bedrijventerrein. De gemeente verzoekt om deze bedrijfsbestemming voor een deel, gelegen aan de zuidzijde en tegen het dorp, om te zetten naar woningbouw. Reden voor de woningbouw is de wens van de grondeigenaar, Ballast Nedam, om woningbouw te realiseren. De wijzigingsbevoegdheid van het bestemmingsplan maakt dit ook mogelijk. De provincie heeft met deze wijzigingsbevoegdheid ingestemd.
De locatie heeft een geringe economische potentie. De kans om als bedrijfslocatie ontwikkeld te worden, wordt klein geacht. Planologisch en vanuit het bestemmingsplan is het een aanvaardbare ontwikkeling.

Uit de door de gemeente overlegde gegevens blijkt dat het bij de sportvelden gaat om 130 woningen. Deze zijn niet opgenomen in de gemeentelijke en regionale woningbouwplanning tot 2020. De beoogde woningen liggen in de invloedssfeer van het stedenbaanstation aan de Pastoorslaan. Voorts zijn in de regionale planning 500 woningen bij het stedenbaanstation Pastoorslaan opgenomen. In Hillegom is dit de enige locatie waar bollengrond gebruikt wordt voor woningbouw. Het is dan redelijk om de 130 woningen af te trekken van de geplande 500 woningen onder het voorbehoud dat ook de gemeenteraad en de regio hiermee instemmen.

Wat betreft de 500 woningen aan de Pastoorslaan kan verder nog worden opgemerkt dat deze een deeluitwerking zijn van de afspraak in het kader van de Gebiedsuitwerking Haarlemmermeer-Bollenstreek om 1500 woningen in de invloedssfeer van het station te bouwen. Over de verdere uitwerking van de gemaakte afspraak treden wij gaarne in overleg met de gemeente en de regio.


22.2 Kaartwijziging(en)
Op kaart 1 van de verordening worden de sportvelden in Hillegom-Noord binnen de bebouwingscontour gebracht.
Een gedeelte van het bedrijventerrein aan de Pastoorslaan wordt geschrapt van kaart 6 Bedrijventerreinen van de verordening.
Op de functiekaart wijzigt 1) de aanduiding van de sportvelden in Hillegom-Noord van stedelijk groen buiten de contour naar stads- en dorpsgebied. 2) Een gedeelte van het op de kaart aangegeven bedrijventerrein krijgt de aanduiding stads- en dorpsgebied.
Zie bijlagen 2, 5 en 8.
23 Gemeente Den Haag, Transvaal

23.1 Inleiding
De Haagse wijk “Transvaal” heeft een forse stadsvernieuwingsopgave. Er worden 3.040 woningen gesloopt en vervangen door 1.660 nieuwbouwwoningen. Ook worden bestaande bedrijventerreinen opgeknapt. Eén van de onderdelen van de plannen is het mogelijk maken van een woontoren op de kop van het bedrijventerrein. Die toren moet het verlies aan woningen door de sloop in de wijk gedeeltelijk opvangen. Gedeputeerde Staten hebben aangegeven bij de eerstvolgende herziening van de structuurvisie en de verordening de kaarten aan te passen: De locatie op de hoek van de Loosduinsekade en de Uitenhagenstraat voor de nieuwe woontoren krijgt de aanduiding "stads- en dorpsgebied”.

23.2 Kaartwijziging(en)
Op kaart 6 van de verordening wordt een deel van bedrijventerrein Transvaal geschrapt.
Op de functiekaart wijzigt het geschrapte deel van bedrijventerrein Transvaal in de aanduiding stads- en dorpsgebied.
Zie bijlagen 2 en 8.


24 Gemeente Binnenmaas, contourwijziging Mijnsheerenland
24.1 Inleiding
De gemeente Binnenmaas wil een plan voor herstructurering en intensivering ontwikkelen in de kern van Mijnsheerenland. Dit plan past binnen de meeste voorwaarden van de structuurvisie en verordening (o.a. migratiesaldo nul en kernkwaliteiten nationaal landschap), maar de huidige bebouwingscontour wordt echter overschreden. Die overschrijding wordt gecompenseerd door het indeuken van onbenutte ruimte elders binnen de contour. De contourlengte neemt echter wel toe. Daardoor wordt niet volledig voldaan aan artikel 2 van de verordening. Instemming van Provinciale Staten is dus nodig, vandaar opname in de herziening.


24.2 Kaartwijziging(en)
Op kaart 1 van de Verordening wordt in het noorden van Mijnsheerenland een perceel binnen de contour gebracht tegen het buiten de contour brengen van een perceel aan de westzijde.
Op de functiekaart wijzigt het binnen de contour gebracht perceel van agrarisch landschap in stads- en dorpsgebied en het buiten de contour gebrachte perceel vice versa.
Zie bijlagen 2 en 5.
25 Gemeente Kaag en Braassem, aanpassing contour Oud Ade
25.1 Inleiding
Bij de vaststelling van de structuurvisie in 2010 is door PS een motie aangenomen, waarin GS is opgeroepen om in overleg te treden met de gemeente Kaag en Braassem ten behoeve van een aanpassing van de contour rondom de kern Oud Ade. De gemeente had namelijk in haar zienswijze aangegeven dat er enige ontwikkelruimte nodig is ten behoeve van de realisatie van circa 30 seniorenwoningen, om zo enige doorstroming in het dorp op gang te kunnen brengen en daarmee ruimte te krijgen voor jongeren die in het dorp willen blijven wonen. Inmiddels heeft uitvoerig overleg met de gemeente plaatsgevonden, waarbij onder meer is gezocht naar de mogelijkheid om gebruik te maken van de regeling in- en uitdeuken van de bebouwingscontouren (ontheffing door GS). Dit heeft niet tot resultaat geleid, zodat de gemeente nu verzoekt de kaarten behorende bij de structuurvisie en de verordening aan te passen. Over dit verzoek heeft afstemming met de regio en de provincie plaatsgevonden, er zijn inhoudelijk geen bezwaren tegen de contouraanpassing.


25.2 Kaartwijziging(en)
Op kaart 1 van de verordening wordt aan de zuidkant van Oud Ade binnen de bebouwingscontour gebracht. Op de functiekaart wijzigt de aanduiding van het binnen de contour gebracht gebied van agrarisch gebied – inspelen op bodemdaling in stads- en dorpsgebied.
De begrenzing van het verblijfsrecreatiegebied bij de Aderweg wordt gecorrigeerd: agrarisch landschap wordt verblijfsrecreatiegebied. Verder wordt de functiekaart gecorrigeerd bij Woubrugge: glastuinbouwgebied wordt agrarisch landschap – inspelen op relatie stad-land)
Zie bijlagen 2 en 5.
26 Gemeente Noordwijkerhout, aanpassing contour De Zilk
26.1 Inleiding
De gemeente Noordwijkerhout heeft verzocht de contour rondom de kern de Zilk aan te passen. Het betreft een aanpassing ten behoeve van de herontwikkeling van het Zoutdepotterrein en een aanpassing ten behoeve van de ontwikkeling van de locatie Hoekgat.

Zoutdepot
De locatie Zoutdepot staat al enige tijd op de nominatie om getransformeerd te worden en is in de PSV al opgenomen als bestaand stads- en dorpsgebied. De gemeente is nu bezig met de concrete stedenbouwkundige uitwerking en heeft geconstateerd dat het wenselijk is om een klein gedeelte van de sportvelden te benutten voor woningbouw. De sportvelden zelf zullen opnieuw worden ingericht, dit is mogelijk binnen de huidige begrenzing zoals opgenomen in de PSV. Met het verzoek kan daarom worden ingestemd.

Hoekgat II
De gemeente Noordwijkerhout heeft enkele jaren geleden een principeverzoek gedaan om deze locatie als woningbouwlocatie te mogen ontwikkelen. Gedeputeerde Staten hebben met dit verzoek ingestemd, waarbij de voorwaarde is dat er sprake moet zijn van compensatie van de bollengrond die benut wordt. De gemeente Noordwijkerhout heeft nu verzocht deze locatie expliciet op te nemen in de structuurvisie. Met dit verzoek kan worden ingestemd. De bollengrond moet worden gecompenseerd (zie ook hoofdstuk 38 over compensatie bollengrond).


26.2 Kaartwijziging(en)
Op kaart 1 van de verordening wordt een deel van het sportveld (locatie Zoutdepot) en een perceel bollengrond (Hoekgat) binnen de bebouwingscontour gebracht.
Op de functiekaart wijzigt een deel stedelijk groen buiten de contour in stads- en dorpsgebied en een perceel agrarisch landschap - bollengrond in stads- en dorpsgebied.
Zie bijlagen 2 en 5.
27 Gemeente Bergambacht; contourwijzigingen Ammerstol en Bergambacht
27.1 Inleiding
Ammerstol
Bij de vaststelling van de 1e herziening van de structuurvisie en de verordening is de contour rond Ammerstol onbedoeld gewijzigd, waardoor de gemeente circa 3 ha aan stads- en dorpsgebied verloor. In het kader van de 2e herziening is deze vergissing hersteld. Aangezien de gemeente tevens de wens had om de in de kern gelegen tennisvelden uit te plaatsen, is in overleg met de gemeente gezocht naar een logische contour.

Bergambacht
Op verzoek van de gemeenten Bergambacht en Vlist wordt de contour van het bedrijventerrein De Wetering met circa 2,3 ha in oostelijke richting uitgebreid. Één en ander houdt verband met de voorgenomen verplaatsing van het bedrijf Kruiswijk B.V. vanuit Vlist. Aan de Oost Vlisterdijk zal een bedrijfsterrein met ongeveer dezelfde oppervlakte worden gesaneerd en met groen en water worden ingericht. Hetzelfde geldt voor een perceel van 2.040 m2 in Bergambacht. De belangrijkste reden voor de verplaatsing van Kruiswijk is dat het bedrijf op de huidige locatie met verkeers- en milieutechnische problemen te kampen heeft. Gemeente en provincie zijn, in nauw overleg met Kruiswijk, al een aantal jaren op zoek naar een nieuwe locatie.


27.2 Kaartwijziging(en)
Op kaart 1 van de verordening wordt de bebouwingscontour van Ammerstol gecorrigeerd.
Op de functiekaart wijzigt de aanduiding van het binnen de bebouwingscontour gebrachte gebied van agrarisch landschap – inspelen op bodemdaling in de aanduiding stads- en dorpsgebied en vice versa voor het buiten de bebouwingscontour gebrachte gebied.
Op kaart 1 van de verordening wordt de bebouwingscontour van bedrijventerrein Wetering aan de zuidoostzijde verruimd. Dit werkt door op kaart 6 van de verordening.
Op de functiekaart wijzigt het binnen de contour gebrachte gebied van agrarisch landschap – inspelen op bodemdaling in bedrijventerrein.
Zie bijlagen 2 en 5.
28 Gemeente Leiderdorp, technische aanpassingen
28.1 Inleiding
De gemeente Leiderdorp heeft, zowel in het kader van de structuurvisie als de 1e herziening, verzocht om een tweetal aanpassingen van de structuurvisie. Het betreft een kleine ‘verkleuring’ van het bedrijventerrein de Baanderij naar stads- en dorpsgebied omdat de gemeente van mening is dat de op de ter plaatse aanwezige scholen niet als bedrijventerrein behoren te worden aangemerkt. Tevens wordt verzocht de Meerlijn door Leiderdorp op juiste wijze op het kaartmateriaal op te nemen, overeenkomstig de regionale OV-Visie van Holland Rijnland. De aanpassingen zijn technisch van aard en hebben geen beleidsmatige consequenties voor de provincie.


28.2 Kaartwijziging(en)
Op de functiekaart wijzigt het tracé van de Meerlijn door Leiderdorp.
Op de functiekaart wijzigt de aanduiding van een deel van bedrijventerrein Baanderij van bedrijventerrein in stads- en dorpsgebied. Op kaart 6 van de verordening wordt dit gebied geschrapt als bedrijventerrein.
Zie bijlagen 2 en 8.
29 Gemeente Hardinxveld-Giessendam, aanpassing contour en aanduiding stedelijk gebied
29.1 Inleiding
De voorgenomen ontwikkeling van de halte 'Blauwe Zoom' op de Merwede-Lingelijn leidt ter plaatse tot het opnemen van de aanduiding 'stads- en dorpsgebied met hoogwaardig openbaar vervoer'.
Op verzoek van de gemeente wordt de contour ter hoogte van het perceel Rivierdijk 510 rechtgetrokken. Hierdoor kan het lint worden opgevuld, hetgeen de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse ten goede zal komen.


29.2 Kaartwijziging(en)
Op de functiekaart wordt het gebied met de aanduiding stads- en dorpsgebied met hoogwaardig OV in vergroot ter hoogte van de nieuwe halte. Verder wordt de contouraanpassing verwerkt.
Op kaart 1 van de verordening wordt de bebouwingscontour ter hoogte van het perceel Rivierdijk 510 aangepast. Op de functiekaart wijzigt de aanduiding van agrarisch landschap - inspelen op bodemdaling in stads- en dorpsgebied.
Zie bijlagen 2 en 5.

30 Gemeente Albrandswaard; contour Molendijk in Rhoon
30.1 Inleiding
Het verzoek van de gemeente heeft betrekking op het gebied ten noorden van de Groene Kruisweg, tussen de Molendijk en de Stationsstraat, ten noordoosten van de kern Rhoon. De delen van het gebied die buiten de bebouwingscontour zijn gelegen zijn in de structuurvisie aangeduid als ‘recreatiegebied’. De agrarische functie is verdwenen en door toevoeging van steeds meer bebouwing is een versnipperde ruimtelijke structuur ontstaan, met enerzijds een landelijk en groen karakter en anderzijds een diversiteit aan stedelijke functies. De westzijde van de Molendijk (gelegen binnen de bebouwingscontour) bestaat uit vrijstaande woningen in een bosrijke omgeving. De gemeente wil dit aantrekkelijke beeld doorzetten naar de oostzijde van de Molendijk (gelegen buiten de bebouwingscontour) door woningbouw toe te staan op grote groene (bos)percelen. Aan dit verzoek ligt echter geen raadsbesluit ten grondslag, zodat dit niet in deze actualisering kan worden meegenomen.
Aan de oostzijde van het plangebied, langs de Stationsstraat, zijn enkele tuincentra gevestigd. De gemeente wil ruimte geven aan de uitbreidingswens van deze bedrijven, door een beperkte uitbreiding van de bebouwingscontour. Via een artikel 19 WRO-besluit is hier wel sprake van een geldig raadsbesluit. Op basis van een te verwachten verhoging van de ruimtelijke kwaliteit per saldo kunnen we instemmen met dit gedeelte van het gemeentelijke verzoek.


30.2 Kaartwijziging(en)
Op kaart 1 van de verordening wordt de bebouwingscontour iets verruimd.
Op de functiekaart wordt de aanduiding recreatiegebied vervangen door stads- en dorpsgebied.
Zie bijlagen 2 en 5.

31 Gemeente Bernisse; contour Heenvliet en contour Zuidland
31.1 Inleiding
Heenvliet
Binnen de contour van Heenvliet is aan de westzijde nog ruimte voor het realiseren van een kleine woningbouwlocatie. De gemeente wil een beperkte uitbreiding van de contour om een betere stedenbouwkundige afronding mogelijk te maken. Door het oprekken van de bebouwingscontour komt deze gelijk te lopen aan de contour bij het bedrijventerrein ten zuiden van de woningbouwlocatie. Het gaat slechts om een geringe uitbreiding en de door de gemeente voorgestelde bebouwingscontour volgt een meer logische lijn.

Zuidland
Bij de kern Zuidland wordt de woningbouwlocatie Kreken van Nibbeland gerealiseerd. De gemeente verzoekt om een geringe aanpassing van de begrenzing, zodat de locatie een rondere begrenzing kan krijgen in plaats van de strakke rechte lijn die in de provinciale structuurvisie is aangegeven. De ruimtelijke kwaliteit wordt hierdoor verbeterd.


31.2 Kaartwijziging(en)
Op de functiekaart wordt de aanduiding agrarische gebied – inspelen op verbinding stad-land vervangen door stads- en dorpsgebied, zowel bij de kern Heenvliet als bij de kern Zuidland.
Op kaart 1 van de verordening wordt de bebouwingscontour bij beide kernen verruimd.
Zie bijlagen 2 en 5.

32 Gemeente Brielle, aanpassing glastuinbouwgebied Vierpolders
32.1 Inleiding
Vanwege de mogelijkheden voor een betere verkaveling van het glastuinbouwgebied stelt de gemeente voor de begrenzing in het westen iets aan te passen. Het gaat om een uitbreiding van minder dan 1 hectare. Deze aanpassing heeft extern geen negatieve effecten en is beleidsarm.


32.2 Kaartwijziging(en)
Op kaart 2 van de verordening wordt de begrenzing van het glastuinbouwgebied Vierpolders aangepast.
Op de functiekaart wordt de begrenzing van het glastuinbouwgebied Vierpolders aangepast.
Zie bijlagen 2 en 8.

33 Gemeente Lansingerland, diverse aanpassingen
33.1 Inleiding
Bebouwingslint Noordeindseweg
Het langgerekte bebouwingslint langs de westzijde van de Noordeindseweg ligt binnen de bebouwingscontour vanwege de dichtheid van bebouwing met stedelijke functies. De bebouwing aan de oostzijde van de Noordeindseweg ligt buiten de bebouwingscontour, als gevolg van de in de Provinciale Structuurvisie gehanteerde systematiek van begrenzen. Op basis van het voormalige streekplan Rijnmond 1996 heeft de gemeente in 2002 de structuurvisie Het Lint opgesteld, waarin het lint nader is begrensd en waarin is onderzocht welke percelen zonodig benut kunnen worden voor toevoeging van bebouwing. Het gaat daarbij zowel om het toevoegen van woningen als om uitbreiding van bestaande bedrijven. De betreffende percelen zijn niet in gebruik voor glastuinbouw en kunnen daarvoor in praktische zin ook niet benut worden door de ligging van de kavels. De Provinciale Planologische Commissie heeft aangeven dat de visie een onderlegger is voor uitwerking in bestemmingsplannen. Voor Lint Zuid is een bestemmingsplan vastgesteld. Voor Lint Noord wordt binnenkort een bestemmingsplan in procedure gebracht. Het plan wijkt af van het provinciaal beleid, omdat een deel van Lint Noord nu buiten de bebouwingscontour ligt. De gemeente is al lange tijd in overleg met de betrokken grondeigenaren en inmiddels zijn ook enkele bouwaanvragen ingediend. In het gedeelte dat nu nog buiten de bebouwingscontour ligt zijn uitbreidingen voorzien op 12 percelen, met bebouwingsmogelijkheden voor bedrijven die variëren van 800 tot 2.900 m2.
Het door de gemeente nu voorgestelde plan waar al geruime tijd over gesproken is, leidt feitelijk niet tot verlies aan glastuinbouw areaal en heeft positieve effecten op de landschappelijke kwaliteit.

Contour Bergschenhoek bij Hoekeindseweg 119
De zone langs de N209 tussen Bleiswijk en Bergschenhoek is in de structuurvisie aangeduid als transformatiegebied. Het gaat om een gebied met verouderde glasopstallen en een verrommeld beeld. De gemeente heeft in 2009 de Visie Transformatiegebied vastgesteld, die is overgenomen in de gemeentelijke structuurvisie. Transformatie is volgens deze visie geen doel op zich, maar een middel om bij te dragen aan de verbetering van de stedenbouwkundige kwaliteit van het lint. Onderdeel hiervan is de ontwikkeling van het driehoekige perceel Hoekeindseweg 119. Het perceel is door de vorm en de ligging niet bruikbaar voor glastuinbouw. Een bedrijfsmatige ontwikkeling, in aansluiting op het naastgelegen bedrijventerrein in Bergschenhoek ligt daarom voor de hand. De gemeente denkt daarbij aan woon-werkeenheden in een groene setting. De woon-werk units zijn alleen mogelijk indien dat vanuit milieuhygiënisch oogpunt mogelijk is. Het plan van de gemeente past in de provinciale doelstellingen voor het transformatiegebied langs de N209.

Contour woningbouwlocatie Hoeksekade-Noord
De woningbouwlocatie Hoeksekade-Noord is destijds op verzoek van de gemeente opgenomen in het voormalige streekplan RR2020. Het gaat om woningbouw op een onbebouwde kavel langs de Hoeksekade. Abusievelijk is daarbij een veel grotere locatie aangeduid als ‘stads- en dorpsgebied’, waardoor ook transformatie van een deel van het aangrenzende glastuinbouwgebied mogelijk is gemaakt. Bij de vaststelling van de provinciale structuurvisie is deze begrenzing gehandhaafd. De gemeente verzoekt nu de begrenzing van het te ontwikkelen woningbouwgebied te beperken tot het deel dat niet in gebruik is voor glastuinbouw. Het handhaven van de glastuinbouwbestemming van het aangrenzende gebied is in lijn met het provinciaal beleid voor de greenport.

Factory Outlet Center
Het provinciale detailhandelsbeleid geeft aan dat één outlet center een toegevoegde economische en toeristische meerwaarde kan hebben in de provincie. In 2008 is er een onderzoek gedaan naar mogelijke locaties voor een outlet center binnen de provincie. Uit dit onderzoek kwamen 4 locaties naar voren die geschikt zijn voor een outlet, waarin de locaties Bleizo en Hoorn-West bij Alphen aan den Rijn goed beoordeeld worden. Dit onderzoek is in 2008 vastgesteld door GS en ter kennisneming aangeboden aan PS. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken is toen gekozen voor de locatie Hoorn-West in Alphen. Op kaart 7 Perifere detailhandel in de verordening aangegeven als “nieuw regionaal winkelcentrum”.
Inmiddels heeft de ontwikkelaar te kennen gegeven van deze locatie af te zien en hebben de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer gezamenlijk verzocht de realisatie van een factory outlet center in Bleizo mogelijk te maken. De gemeenten hebben de grond aangekocht en er is een ontwikkelaar die daar aan de slag wil.
Gelet op deze ontwikkeling wordt voorgesteld de aanduiding nieuw regionaal winkelcentrum bij Alphen aan den Rijn te schrappen. De gemeente Alphen aan den Rijn en het Regionaal Economisch Overleg (REO) Holland Rijnland stemmen hiermee in.

Net als voor Alphen geldt ook voor Bleizo de in de verordening opgenomen voorwaarde dat uit distributieplanologisch onderzoek moet blijken dat geen sprake is van ontwrichting van de detailhandelsstructuur. Tevens is advies nodig van de betrokken REO’s. (Regionaal Economische Overlegorganen). De REO’s zullen pas advies uitbrengen als het plan verder is uitgewerkt en de commerciële invulling van het outletcenter bekend is. Aangezien het hier gaat om een winkelcentrum met een bovenregionale uitstraling dient hierover op provinciaal niveau een afweging te worden gemaakt. Meerdere partijen hebben onderzoeken laten uitvoeren naar de gevolgen van het winkelcentrum voor de detailhandelsstructuur. Omdat de uitkomsten van deze onderzoeken verschillen, zullen Gedeputeerde Staten een onafhankelijk onderzoek laten doen naar de gevolgen van het factory outlet center. Na het beschikbaar komen van dit onderzoek en de adviezen van de REO’s zullen Gedeputeerde Staten een besluit nemen over het opnemen van het factory outlet center Bleizo in de verordening (verwacht wordt dit medio 2012 dit onderdeel aan Provinciale Staten voor te leggen).


33.2 Kaartwijziging(en)
Op kaart 1 van de verordening wordt de bebouwingscontour aan de oostzijde van de Noordeindseweg en bij de Hoekeindseweg verruimd. Bij de locatie Hoeksekade-noord wordt de contour verkleind. Dit werkt door op kaart 2.
Op kaart 7 Perifere detailhandel (verordening) wordt de aanduiding “nieuw regionaal winkelcentrum” bij Alphen aan den Rijn geschrapt.
Op de functiekaart wijzigt het binnen de contour gebrachte gebied aan de Noordeindseweg van glastuinbouwbedrijvengebied in stads- en dorpsgebied, bij de Hoekeindseweg van bedrijventerrein in stads- en dorpsgebied. Bij de Hoeksekade-Noord wordt een deel van het stads- en dorpsgebied buiten de contour gebracht en aangeduid als glastuinbouwbedrijvengebied.
Conform de Nota van Beantwoording wordt de buurtschap Kruisweg nu aangegeven als stads- en dorpsgebied. Dit werkt door op de functiekaart en op kaart 6 van de verordening.
Zie bijlagen 2, 5 en 8.
34 Gemeente Katwijk, aanpassingen bedrijventerreinen
34.1 Inleiding
In de gemeente Katwijk ligt een aantal gebieden die op de functiekaart zijn aangemerkt als bedrijventerrein. In de praktijk blijken deze terreinen niet meer voldoende potentie te hebben om te kunnen functioneren als een bedrijventerrein. Het betreft: een terrein langs de Oude Rijn en de locatie ‘Hoek de Rover’, deel uitmakend van het bedrijventerrein Vinkenweg.
De gemeente heeft verzocht deze terreinen in de structuurvisie en de verordening niet langer aan te merken als bedrijventerrein, maar aan te merken als stads- en dorpsgebied om zo de herontwikkeling van deze locaties mogelijk te maken.

Locatie langs de Oude Rijn
De gemeente Katwijk heeft een masterplan opgesteld voor de zone langs de Oude Rijn. In dit masterplan is voor een tweetal terreinen besloten dat het gewenst is om deze terreinen te transformeren naar een woningbouwlocatie. Voor wat betreft de locatie ’t Ambacht kan worden ingestemd met een dergelijke transformatie. In het kader van de Provinciale Structuurvisie zoals vastgesteld op 2 juli 2010 is de zienswijze van de gemeente Katwijk op dit punt ook gehonoreerd, alleen is dit niet op het kaartmateriaal aangepast.

Hoek de Rover
De locatie Hoek de Rover maakt onderdeel uit van het bedrijventerrein Vinkenweg. Het is echter nooit tot ontwikkeling gekomen. De gemeente is al enige tijd van plan om het gebied te transformeren naar een woningbouwlocatie. De provincie heeft in het verleden met een dergelijke ontwikkeling ingestemd in het kader van het voorontwerpbestemmingsplan Vinkenwegzone. Ook is het betreffende terrein niet opgenomen in de regionale bedrijventerreinenstrategie van Holland Rijnland en is de locatie niet als uitgeefbaar opgenomen in de provinciale infodesk bedrijventerreinen. De transformatie van Hoek de Rover is echter ook gerelateerd aan een van de varianten voor het voorkeurstracé voor de Noordelijke Randweg Rijnsburg (NRR) waar momenteel een verkenningsstudie voor gaande is. Als het voorkeurstracé van de NRR langs Hoek de Rover zou komen te liggen dan heeft dat mogelijk grote implicaties voor de woningbouwplannen op deze locatie. De studie zal daarom eerst moeten zijn afgerond voordat Hoek de Rover kan worden getransformeerd naar stads- en dorpsgebied op de functiekaart van de structuurvisie en de verordening. Hoek de Rover wordt opgenomen als transformatiegebied met als voorwaarde dat het gebied als stads- en dorpsgebied kan worden ontwikkeld als het voorkeurstracé voor de NRR niet langs het plangebied loopt.


34.2 Wijziging structuurvisie
Aan paragraaf 4.4.2 (transformatieopgaven) wordt een beschrijving van het transformatiegebied Hoek de Rover toegevoegd:

Hoek de Rover (Katwijk)
Bedrijventerrein dat als stads- en dorpsgebied kan worden ontwikkeld als het voorkeurstracé voor de Noordelijke Randweg Rijnsburg niet langs het plangebied loopt.


34.3 Kaartwijziging(en)
Op kaart 6 van de verordening wordt de locatie Hoek de Rover aangegeven als transformatiegebied en ’t Ambacht geschrapt als bedrijventerrein.
Op de functiekaart wijzigt de aanduiding van beide locaties: 't Ambacht van bedrijventerrein in stads- en dorpsgebied en Hoek de Rover in transformatiegebied.
Zie bijlagen 2 en 8.
35 Gemeente Middelharnis, contouraanpassing Stad aan 't Haringvliet en Nieuwe Tonge
35.1 Inleiding
Stad aan ‘t Haringvliet
Bij de vaststelling van de structuurvisie 2010 is met de regio afgesproken om de contouren uit de regionale structuurvisie (RSV) over te nemen. Gebleken is dat er in de RSV in de contour bij Stad aan ’t Haringvliet een fout zat. Deze is ook zo overgenomen in de PSV. De gemeente verzoekt de provincie om de fout te herstellen overeenkomstig het voorontwerpbestemmingsplan van project Koelhuis te Stad aan ’t Haringvliet. Er zijn geen redenen aan te wijzen om hier niet in mee te gaan.

Bedrijventerrein De Tram, Nieuwe Tonge
De gemeente wil bedrijventerrein De Tram uitbreiden ten behoeve van bedrijf Tieleman.
In een brief van GS aan de gemeente is aangegeven dat men door middel van een in- en uitdeukverzoek de gewenste uitbreiding kan realiseren. Dit omdat uit de bedrijventerreinenbehoefteraming blijft dat er voldoende aanbod is aan bedrijventerreinen. Uitbreiding is in principe niet wenselijk. De gemeente heeft nu een herzieningsverzoek ingediend zonder daarbij een voorstel te doen om de contour elders in te deuken. Dit is niet in lijn met de brief van GS. Desondanks wordt nu wel meegewerkt aan uitbreiding van de contour. Het gebied wordt echter niet aangeduid als bedrijventerrein, maar als transformatiegebied. Het gebied kan worden benut als bedrijventerrein als de gemeente heeft toegezegd op welke wijze de uitbreiding gecompenseerd wordt met inachtneming van de regeling voor in- en uitdeuken.


35.2 Kaartwijziging(en)
Op kaart 1 van de verordening wordt de bebouwingscontour van Stad aan 't Haringvliet aan de westzijde iets verruimd.
Op de functiekaart wijzigt het binnen de contour gebrachte gebied van agrarisch landschap – risico's op verzilting in stads- en dorpsgebied.
Op kaart 1 van de verordening wordt de bebouwingscontour van Nieuwe Tonge verruimd. Op de functiekaart wordt het binnen de contour gebrachte gebied aangeduid als transformatiegebied.
Zie bijlagen 2 en 5.


36 Gemeente Goedereede, Stellendam en regeling recreatieverblijven
36.1 Inleiding
Aanpassing verblijfsrecreatiegebied Ouddorp
In het kader van een kwaliteitsslag van een verblijfsrecreatieterrein bij Ouddorp wordt gevraagd in te stemmen met een kleine uitbreiding van de aanduiding verblijfsrecreatie in het Schurvelingengebied. Gezien de kwaliteit van het plan en het bereikte effect en geringe impact op cultuurhistorische waarden kan met deze afwijking op het beleid worden ingestemd.

Begraafplaats Stellendam
De gemeente Goedereede wil bij Stellendam een nieuwe begraafplaats aanleggen op een agrarisch perceel buiten de contour tussen dorp en N215. Op de functiekaart 2010 is dit perceel ten onrechte aangeduid als natuur (EHS). Deze aanduiding wordt al gewijzigd (zie hoofdstuk 16). Nut en noodzaak van de begraafplaats zijn aangetoond. Verder is de agrarische toekomst van het perceel op die ligging niet erg duurzaam. Omdat een begraafplaats geldt als stedelijke voorziening zal het gebied worden aangeduid als 'stedelijk groen buiten de contour'.

Specifieke regeling recreatieverblijven (verordening)
Voor de Kop van Goeree is in de verordening een specifieke regeling opgenomen voor recreatiewoningen in artikel 2, lid 4 sub b. De gemeente wil aan de voorbeelden van een verblijfseenheid graag kampeerplaatsen toevoegen. Deze definitie is in lijn met het beleid voor recreatie op de Kop van Goeree zoals in het streekplan was omschreven.


36.2 Wijziging verordening
Aanpassen door in de regel zelf alleen verblijfseenheid op te nemen en in de toelichting op het artikel 2; lid 4; sub b. aan te geven dat het bij verblijfseenheden om recreatieverblijven, stacaravans en campingplaatsen gaat.


36.3 Kaartwijziging(en)
Op de functiekaart wijzigt de aanduiding van een perceel ten westen van Toppershoedje bij Ouddorp van agrarisch landschap - risico's op verzilting in verblijfsrecreatiegebied.
Tevens is naar aanleiding van de zienswijze bij Port Zélande de begrenzing van de verblijfsrecreatie en de aanduiding strandbebouwing aangepast. Op kaart 1 van de verordening wordt aan de westzijde van Stellendam de (nieuwe) begraafplaats aangegeven als stedelijk groen buiten de contour.
Op de functiekaart wijzigt de (nieuwe) begraafplaats van agrarisch landschap – risico's op verzilting in stedelijk groen.
Zie bijlagen 2 en 5.

37 Gemeente Strijen, kartbaan Oudeland van Strijen
37.1 Inleiding
De gemeente Strijen heeft verzocht om aanpassing van ons beleid om legalisering van de volledige kartbaan in het Oudeland van Strijen mogelijk te maken. De kartbaan ligt op de functiekaart van de structuurvisie binnen de aanduiding" natuurgebied" en op kaart 3 van de verordening binnen de aanduiding "overige nieuwe natuur". De legalisering is in strijd met ons EHS-beleid zoals verwoord in de structuurvisie en art. 5, lid 2 van de verordening.

De gemeente heeft geconstateerd dat verplaatsing noch uitplaatsing van de kartbaan reëel is. Wij delen die conclusie en er bestaat mede daardoor geen zicht op realisering van nieuwe natuur op het perceel van de kartbaan. Het verzoek van de gemeente wordt dan ook overgenomen. Dat laat overigens onverlet dat de exploitant van de kartbaan dient te blijven voldoen aan de natuur- en milieuwetgeving.


37.2 Kaartwijziging(en)
Op kaart 3 van de verordening wordt de aanduiding overige nieuwe natuur op het perceel van de kartbaan geschrapt. De functiekaart blijft ongewijzigd omdat de oppervlakte van de kartbaan (2,2 ha) veel kleiner is dan 5 ha. Een afzonderlijke aanduiding voor de kartbaan past daardoor niet binnen de systematiek van de structuurvisie.
Zie bijlage 6.

38 Regio Holland Rijnland, compensatie bollengrond
38.1 Inleiding
De aanleiding voor deze aanpassing is de stelling van de gemeente Noordwijk, dat er voor de locatie Bronsgeest geen verplichting meer is om de bollengrond die verloren gaat te compenseren conform de regeling zoals opgenomen in de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport (ISG) Duin- en Bollenstreek. Dit baseert de gemeente op de wijze waarop de locatie Bronsgeest is opgenomen in de structuurvisie en de verordening. Omdat deze locatie al is aangeduid als stads- en dorpsgebied en niet meer als bollenteeltgebied, zou compensatie niet meer nodig zijn.

Artikel 2 lid 6 van de verordening verplicht tot compensatie van bollengrond die verloren gaat. De compensatieplicht geldt voor de gebieden die zijn aangegeven als ‘bollenteeltgebied’ op kaart 2 van de PVR. Er is echter geconstateerd dat voor Bronsgeest en een vijftal andere locaties (landschapspark Tespelduijn en uitbreiding bedrijventerreinen Delfweg en 's Gravendamseweg gemeente Noordwijkerhout, uitbreiding bedrijventerrein Greenib in Warmond en uitbreiding Keukenhof in Lisse) de aanduiding ‘bollenteeltgebied’ onbedoeld is komen te vervallen. De intentie van de regeling is om juist bij ontwikkelingen als Bronsgeest, maar ook bij de andere stedelijke ontwikkelingen compensatie te regelen. Daarom wordt kaart 2 van de verordening op een zodanige wijze aangepast dat deze voor de hiervoor genoemde gebieden weer in overeenstemming is met de beschrijving van het ‘bollenteeltgebied’ in de ISG. Verstedelijking mag zodoende plaatsvinden pas nadat compensatie is geregeld op grond van artikel 2 lid 6 PVR.


38.2 Kaartwijziging(en)
Kaart 2 van de verordening wordt op een zodanige wijze aangepast dat voor de locaties Bronsgeest (gemeente Noordwijk), Tespelduijn (gemeente Noordwijkerhout) en uitbreiding Delfweg (gemeente Noordwijkerhout), uitbreiding 's Gravendamseweg (gemeente Noordwijkerhout), uitbreiding Greenibterrein (gemeente Teylingen) en uitbreiding Keukenhof (gemeente Lisse) de aanduiding bollenteeltgebied geldt. Zie bijlage 8.
39 Gemeente Barendrecht, stedelijk groen
39.1 Inleiding
De gemeente Barendrecht is op zoek naar een locatie voor het LOC, een school die praktijkonderwijs op VMBO en MBO niveau aanbiedt voor ongeveer 1000 leerlingen. De gemeente wil daarvoor een sportveld van het sportpark De Bongerd benutten. Naast deze locatie is al een onderwijsinstelling gevestigd, zodat een grote praktijkcluster ontstaat. Het gebied ligt binnen de invloedsfeer van het stedenbaanstation Barendrecht. Op de functiekaart is het gebied aangeduid als ‘stedelijk groen’ (binnen de bebouwingscontour). Nieuwbouw is hierin niet uitgesloten, mits het sport- en recreatiegebied voldoende omvang houdt om te kunnen functioneren. Omdat ook de bestaande onderwijsstelling binnen stedelijk groen is gelegen, ligt het meer voor de hand om de begrenzing van het stedelijk groen aan te passen zodat beide scholen er buiten komen te liggen. Het sportcomplex behoudt voldoende omvang om goed te kunnen functioneren.

Sportpark De Bongerd wordt aan de noordzijde begrensd door de Dierensteinweg. In de strook tussen de Dierensteinweg en de A15 wil de gemeente een parkeervoorziening aanleggen ten behoeve van het sportpark en de scholencluster. Tevens zijn er plannen voor nieuwbouw ten behoeve van een schietvereniging. Het gaat vooral om een reststrook die niet als recreatief groengebied is ingericht. De aanduiding stedelijke groen op de functiekaart kan dan ook beperkt worden tot het ten zuiden van de Dierensteinweg gelegen sportpark De Bongerd, uitgezonderd de locatie van de scholencluster.


39.2 Kaartwijziging(en)
Op de functiekaart wordt de locatie van zowel de bestaande als de nieuwe onderwijsinstelling aangeduid als ‘stads- en dorpsgebied’ in plaats van ‘stedelijk groen’. Ook de strook ten noorden van de Dierensteinweg wordt aangeduid als ‘stads- en dorpsgebied’.
Zie bijlage 2.

40 Gemeente Westland, contour bedrijventerrein Maasdijk
40.1 Inleiding
Gebleken is dat een deel van het bedrijventerrein aan de noordwestzijde van Maasdijk buiten de bebouwingscontour ligt. Dat is nooit de bedoeling geweest en komt aan het licht nu de gemeente plannen heeft om het laatste deel van het bedrijventerrein in te vullen.
Bij het nader analyseren van het gemeentelijke verzoek bleek verder dat ten oosten van het bedrijventerrein de contour midden door een kas is getrokken. Ook dit is onbedoeld en moet worden gecorrigeerd.

40.2 Kaartwijziging(en)
Op kaart 1 van de verordening wordt de contour aangepast. Dit werkt door naar de kaarten 2 en 6 van de verordening (niet afgebeeld).
Op de functiekaart verandert de noordelijke strook van het bedrijventerrein van glastuinbouwbedrijvengebied in bedrijventerrein. Een strook ten oosten hiervan verandert van bedrijventerrein in glastuinbouwbedrijvengebied. Zie bijlagen 2 en 5.

41 Gemeente Nieuwkoop, contouraanpassing kern Noorden
41.1 Inleiding
In het kader van het project Noordse buurt is een woningbouwlocatie gepland bij de kern Noorden (reeds opgenomen in PSV). De gemeente is nu bezig met de plannen om te komen tot realisering van het project. De gemeente loopt hierbij, door de ligging van diverse dijklichamen in en om het plangebied, tegen diverse civieltechnische problemen aan. Hierdoor kan de ontsluiting van de nieuwe woonwijk niet worden gerealiseerd. Het alternatief is een ontsluiting via het ten noorden van het plangebied gelegen sportveld. Het verlies van dit sportveld kan worden gecompenseerd door een bestaand sportveld te voorzien van kunstgras. Door het gebied tussen de weg en de woningbouwlocatie ook te benutten voor woningbouw (1,6 ha inclusief ontsluiting) kan het kunstgras bekostigd worden. Daarom heeft de gemeente verzocht om aanpassing van de contour. In totaal wordt 1,6 hectare binnen de contour gebracht. Dit is ruimtelijk aanvaardbaar.


41.2 Kaartwijziging(en)
De locatie "het 3e veld" bij Noorden wordt op kaart 1 van de verordening binnen de bebouwingscontour gebracht.
Op de functiekaart wijzigt de aanduiding stedelijk groen buiten de contour in stads- en dorpsgebied.
Zie bijlagen 2 en 5.
42 Parallelstructuur A12: aansluiting op N209
42.1 Inleiding
De planvorming voor de aansluiting van de parallelstructuur A12 (Lange Rottelaan) op de N209 bij Kruisweg (gemeente Lansingerland) is nog niet afgerond. De realisering hiervan is voor circa tien jaren uitgesteld. Voorkomen moet worden dat er bij het aansluitpunt Kruisweg ontwikkelingen plaatsvinden die realisering van de diverse alternatieven onmogelijk maken. Daarvoor zal de tekst van de structuurvisie worden aangepast.


42.2 Wijziging structuurvisie
Paragraaf 4.7.3, aanvullen tekst tweede alinea onder het kopje Regionale wegverbindingen

Met het oog op de ontwikkelingen in de Zuidplaspolder is een geheel nieuwe regionale wegenstructuur ontworpen. Essentieel onderdeel hiervan is de parallelstructuur A12, bestaande uit de Moordrechtboog, de Extra Gouwekruising, de Korte Rottelaan en Lange Rottelaan. Andere onderdelen zijn de omleiding van de N219 bij Zevenhuizen en het verleggen van deze verbinding bij Nieuwerkerk aan den IJssel. Er zijn twee mogelijkheden om de Lange Rottelaan aan te takken op de N209 bij Kruisweg. Ten eerste kan de Lange Rottelaan worden aangelegd als oostelijke tak van het kruispunt N209 en Zoetermeerselaan. De tweede mogelijkheid is de Lange Rottelaan ten zuiden van het buurtschap Kruisweg onder de N209 te leiden en vervolgens aan de westzijde van de N209 op de Zoetermeerselaan aan te takken.

43 Gemeente Noordwijk, aanpassing functie Middengebied
43.1 Inleiding
De gemeente Noordwijk heeft een verzoek gedaan om het zogeheten Middengebied, gelegen tussen Noordwijk aan Zee en Noordwijk-Binnen, in de PSV te voorzien van een andere (groene) functie. Daarnaast is verzocht om de kaart behorende bij de verordening waarop de bollengronden zijn aangegeven, aan te passen zodat er geen sprake is van een verplichting om de 5,14 hectare bollengrond die verloren gaat te compenseren.

Tegen de functiewijziging bestaan geen bezwaren. De kwaliteit van de bollengrond ter plaatse is van dien aard dat het niet te verwachten is dat er een volwaardig bollenbedrijf kan functioneren. De wijziging van de functie kan resulteren in een flinke kwaliteitsverbetering.
Ten aanzien van het verzoek om ook de kaart behorende bij de verordening aan te passen wordt vooralsnog voorgesteld niet in te stemmen met het verzoek. Er bestaat geen aanleiding om de gemeente Noordwijk in dit concrete geval vrij te stellen van de regeling met betrekking tot de bollencompensatie, aangezien er op geen enkele wijze is aangetoond dat voor deze ontwikkeling een uitzonderingspositie geldt ten opzichte van andere ruimtelijke ontwikkelingen. Daarom wordt voorgesteld alleen de functiekaart aan te passen en daarmee samenhangend kaart 1 van de verordening.


43.2 Kaartwijziging(en)
Functiekaart: de aanduiding agrarisch landschap – bollenteelt wordt gewijzigd in de aanduiding stedelijk groen buiten de contour.
Op kaart 1 van de verordening wordt dit deel van het Middengebied aangeduid als stedelijk groen buiten de contour.
Zie bijlagen 2 en 5.
44 Gemeente Noordwijk, verblijfsrecreatie Duindamseweg
44.1 Inleiding
De gemeente Noordwijk heeft bij brief van 13 juli 2011 verzocht om een aanpassing van de aanduiding “Agrarisch landschap – bollenteelt” naar “Verblijfsrecreatie” op de percelen aan de Duindamseweg 3 en 5. Het gebied heeft een omvang van ongeveer 2,8 hectare.

In het vigerende bestemmingsplan hebben de betreffende gronden reeds een (dag)recreatiebestemming waar in zeer beperkte mate bebouwing is toegestaan. Daarnaast is in 2003 op het perceel Duindamseweg 5 een bouwvergunning verleend voor een receptiegebouw / restaurant. De gemeente heeft de gronden in het ontwerpbestemmingsplan Duinrand opgenomen als verblijfsrecreatiegebied. Vooruitlopend op het bestemmingsplan Duinrand is specifiek voor dit gebied de Visie Verblijfsrecreatie opgesteld. De uitgangspunten uit deze visie zijn mede aanleiding voor de voorgestelde wijziging.

Ruimtelijk gezien sluiten de gronden goed aan op het bestaande verblijfsrecreatiegebied. Landschappelijk gezien bestaat er geen bezwaar tegen de gevraagde uitbreiding. Het voorgaande geeft aanleiding in te stemmen met het verzoek van Noordwijk om de percelen aan de Duindamseweg 3 en 5 te wijzigen in “Verblijfsrecreatie”.


44.2 Kaartwijziging(en)
Op de functiekaart wijzigt de aanduiding van het perceel Duindamseweg 5 van agrarisch landschap - bollenteelt in verblijfsrecreatiegebied.
Zie bijlage 2.