Plan: | Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard |
---|---|
Status: | voorontwerp |
Plantype: | inpassingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VO01 |
Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd om de invloed van de ontwikkeling Nieuw Reijerwaard en aanverwante ruimtelijke ingrepen (zoals de aanleg van een nieuw verkeersplein nabij de IJsselmondse Knoop) op de omgeving te bepalen. In onderstaande paragraaf worden de planologisch relevante aspecten uit het onderzoek beschreven.
Beleidskader
Wet geluidhinder
Voor het aspect wegverkeerslawaai is de Wet geluidhinder (Wgh) het wettelijke kader. Binnen het plangebied worden enkele nieuwe wegen aangelegd en is sprake van een reconstructie van bestaande wegen (in het kader van onderhavig plan met name de realisatie van het turboverkeersplein).
Op basis van de Wgh dient bij de aanleg van een weg te worden aangetoond dat de geluidbelasting op woningen in de directe omgeving van het plangebied de grenswaarden uit de Wgh niet wordt overschreden.
Daarnaast dient voor de aanpassingen aan bestaande wegen aangetoond te worden of er sprake is van een reconstructie in het kader van de Wgh. Van een reconstructie in de zin van de Wgh is sprake bij een wijziging op of aan een aanwezige weg waarbij de toename van de geluidbelasting 1,5 dB (afgerond 2 dB) of meer bedraagt op nabijgelegen woningen.
De Wgh is van toepassing binnen de wettelijke vastgestelde zone van de weg. De breedte van de geluidzone langs wegen is geregeld in artikel 74 Wgh en is gerelateerd aan het aantal rijstroken van de weg en het type weg (stedelijk of buitenstedelijk). De ruimte boven en onder de weg behoort eveneens tot zone van de weg.
Wet milieubeheer
Ten behoeve van milieuzonering is door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de publicatie 'Bedrijven en Milieuzonering' opgesteld, waarin bedrijven op hun milieueffecten zijn gecategoriseerd. Afhankelijk van de mate waarin de in deze lijst opgenomen bedrijven milieuhinder (waaronder geluidhinder) kunnen veroorzaken (uitgaande van de gemiddelde bedrijfssituatie), kent de lijst aan de bedrijven een categorie toe.
Naarmate de milieuhinder toeneemt, loopt de categorie op van 1 tot en met 6, met bijbehorende minimale afstanden tot woongebieden. Ten aanzien van de woningen aan de Rijksstraatweg en de bedrijfswoningen aan de Hoogzandweg wordt in de uitwerking van de bestemming 'Bedrijventerrein' een milieuzonering aangehouden. Onderhavig inpassingsplan gaat uit van het principe 'inwaarts zoneren'. Zie hiervoor ยง 7.9.
Onderzoek
Onderzoek toont aan dat als gevolg van de verschillende wegen die op het turboverkeersplein aansluiten, toenamen plaatsvinden van de geluidbelasting van 5 dB en meer. Het betreft de gerestaureerde boerderij bij het hotel / conferentiecentrum en de woningen Rijksstraatweg 408 en 406.
Figuur 28: Panden waar sprake is van 5 dB of meer toename geluidbelasting (blauwe cirkels)
Vanuit de Wet geluidhinder is de optredende toename van de geluidbelasting niet toegestaan en moet onderzoek plaatsvinden naar maatregelen (aan bron, overdrachtsgebied of ontvanger). Mogelijke maatregelen om de geluidbelasting ter plaatse van deze woningen terug te brengen, kunnen bestaan uit geluidschermen. De mogelijkheid van het toepassen van geluidschermen wordt echter beperkt door veiligheidsaspecten (zichthoeken en eventuele doorgangen voor calamiteitenverkeer).
Ter plaatse van de onderdoorgang onder de Rijksstraatweg tussen nummers 316 en 318 betreft de geluidbelasting maximaal 53 dB. Deze is terug te brengen door bijvoorbeeld het toepassen van een scherm op de rand van de tunnelbak. Als dit niet doeltreffend genoeg blijkt te zijn dan kan er een hogere waarde vastgesteld worden.
Conclusie
Met nader onderzoek wordt bekeken in hoeverre maatregelen kunnen worden getroffen om de toename aan geluidbelasting op de boerderij en verschillende woningen aan de Rijksstraatweg tot een acceptabel niveau terug te brengen. De resultaten hiervan worden in het ontwerpinpassingsplan verwerkt.