- INHOUDSOPGAVE
- 1 Inleiding
- 1.1 Aanleiding
- 1.2 Doel
- 1.3 Samenhang met andere plannen
- 1.3.1 Zuidvleugel, Voorloper Groene Hart en Zuidwestelijke Delta
- 1.3.2 Samenhang met Provinciaal Waterplan en planMER
- 1.4 Leeswijzer
- 2 Uitgangspunten en opgaven
- 2.1 Inleiding
- 2.2 Trends en ontwikkelingen
- 2.2.1 Klimaatverandering
- 2.2.2 Toenemende energieschaarste
- 2.2.3 Globalisering en individualisering, behoefte aan identiteit en kwaliteit
- 2.2.4 Demografische ontwikkelingen, wonen en krimp
- 2.2.5 Economische ontwikkelingen
- 2.2.6 Ondergrond
- 2.3 Veranderende ruimtelijke context in Zuid-Holland
- 2.3.1 Stedelijk netwerk en mobiliteit
- 2.3.2 Leefomgeving
- 2.3.3 Landelijk gebied: landbouw, natuur, recreatie, en water
- 2.4 Provinciaal belang
- 2.5 Integrale ruimtelijke hoofdopgaven
- 3 Ambities 2040
- 3.1 Inleiding
- 3.2 Zuid-Holland in 2040
- 3.3 Aantrekkelijk en concurrerend internationaal profiel
- 3.3.1 De regio Rotterdam-Den Haag in samenwerking met andere stedelijke centra
- 3.3.2 Greenports vernieuwen
- 3.3.3 Bereikbaarheid
- 3.3.4 Aantrekkelijk woon- en leefklimaat
- 3.3.5 Landschappen, recreatie en toerisme
- 3.4 Duurzame en klimaatbestendige deltaprovincie
- 3.4.1 Duurzaamheid
- 3.4.2 Klimaatbestendigheid
- 4 Visie 2020
- 4.1 Inleiding
- 4.2 Sturen op functies en kwaliteiten
- 4.3 De ruimtelijke hoofdstructuur 2020
- 4.3.1 Het stedelijk netwerk
- 4.3.2 Verbinding stad en land; Zuidvleugelgroenstructuur
- 4.3.3 Het landelijk gebied
- 4.4 Opgaven tot 2020
- 4.4.1 Kwantitatieve opgaven
- Wonen
- Wonen in de Zuidvleugel
- Wonen in het Groene Hart
- Wonen in de Zuid-Hollandse delta
- Werken / Bedrijvigheid
- Glastuinbouw
- Groen
- Water
- Infrastructuur tot 2020
- 4.4.2 Transformatieopgaven
- Transformatie in het stedelijk gebied
- Transformatiegebied in het havengebied Rotterdam
- Binckhorst (Den Haag)
- Vlietzone
- Erasmuszone Wateringen
- TNO Ypenburg
- Schieoevers-Noord (Delft)
- Merwedezone
- Hillegom, locatie Ringvaart
- Oostpoort Dordrecht
- Bedrijventerrein De Tram, Nieuwe Tonge (gemeente Middelharnis)
- Hoek de Rover (gemeente Katwijk)
- Transformatie in glastuinbouwgebied
- Aar- en Amstelzone, Lansingerland, Nieuwerkerk-Noord en Noordse Buurt
- Transformatie in overige gebieden, Zuidplaspolder
- Gouwe Knoop, Waddinxveen-Noordwest en Ringvaartdorp
- 4.5 Aantrekkelijk en concurrerend internationaal profiel
- 4.5.1 Behouden en aantrekken van economische clusters
- 4.5.1.1 De mainport Rotterdam - Wereldhaven-Wereldstad
- 4.5.1.2 Greenports
- Greenport Westland/Oostland (onderdeel van het stedelijk netwerk)
- Greenport Boskoop (landelijk gebied)
- Greenport Bollenstreek (landelijk gebied)
- 4.5.1.3 Kenniseconomie
- Den Haag, internationale stad van vrede, recht en veiligheid
- Energie-, water- en deltatechnologie
- Life & healthsciences / Biochemie
- Kennisnetwerk greenports
- 4.6 Duurzame en klimaatbestendige deltaprovincie
- 4.6.1 Verbeteren van de waterveiligheid
- 4.6.2 Robuust en veerkrachtig watersysteem
- Zoetwatervoorziening
- Greenports en glastuinbouw
- Voorkomen van wateroverlast
- Wateropgaven Groene Hart
- Wateropgaven Zuid-Hollandse delta
- Drinkwaterwinning
- 4.6.3 Duurzame energievoorziening
- Windenergie
- Bodemenergie
- Overige vormen van duurzame energie
- 4.7 Divers en samenhangend stedelijk netwerk
- 4.7.1 Versterken stedelijk netwerk
- Bundeling van verstedelijking
- Functieafstemming tussen verstedelijking en infrastructuur
- Intensief benutten, meervoudig ruimtegebruik, herstructurering en transformatie
- Centra in het stedelijk netwerk Zuid-Holland
- Voorzieningen
- Culturele, recreatieve en toeristische voorzieningen
- Stedelijke detailhandelsstructuur
- Bebouwingscontouren
- Bouwen buiten de contour
- Bouwen in bestaand bebouwd gebieden in uitleggebieden
- Verstedelijkingsafspraken
- Migratiesaldo nul; stedelijk netwerk en landelijk gebied
- Sociale woningbouw
- Bestuurlijke afspraken woningbouw
- 4.7.2 Optimaal benutten van bestaande ruimte voor economische clusters
- Bedrijventerreinen
- Watergebonden bedrijventerreinen
- HMC
- Kantorenlocaties
- Ondergronds ruimtegebruik
- 4.7.3 Verbeteren interne en externe bereikbaarheid
- (Inter)nationaal netwerk – openbaar vervoer
- (Inter)nationale wegverbindingen
- Goederenvervoer
- Regionale infrastructuur
- StedenbaanPlus
- Regionale wegverbindingen
- Regionaal vaarwegennet
- Luchthaven en helihavens
- Ondergrondse infrastructuur
- 4.7.4 Voldoende aanbod van verschillende woonmilieus
- 4.7.5 Voorzien in een gezonde leefomgeving
- 4.8 Vitaal, divers en aantrekkelijk landschap
- Groene Hart
- Zuid-Hollandse delta
- Kust
- 4.8.1 Ontwikkelen en behouden van vitale en waardevolle landschappen
- 4.8.1.1 Wonen en bevolking
- 4.8.1.2 Nieuwe landgoederen
- 4.8.1.3 Landbouw
- Agrarisch landschap - inspelen op de nabijheid van stedelijk gebied
- Agrarisch landschap - risico's op verzilting
- Agrarisch landschap - inspelen op bodemdaling
- (Overig) agrarisch landschap
- 4.8.1.4 Glastuinbouw buiten de greenports
- Glastuinbouwgebied Tinte
- Verspreid glas
- Nieuwe glastuinbouwlocaties
- 4.8.1.5 Recreatie en toerisme in het landelijk gebied
- Algemeen
- Recreatieve netwerken en voorzieningen
- Verblijfsrecreatie
- Recreatievisie Goeree-Overflakkee
- 4.8.1.6 Behoud graslanden Bollenstreek en verkavelingspatroon veenweidegebied
- 4.8.2 Behouden van de Cultuurhistorische Hoofdstructuur
- Topgebieden cultureel erfgoed
- Kroonjuwelen cultureel erfgoed
- Archeologie
- Landgoederenzone
- Waterlinie en Limes
- 4.8.3 Verbeteren belevingswaarde en verminderen verrommeling
- Diversiteit
- Openheid
- Panorama's
- Rust en stilte
- 4.8.4 Ontwikkelen en behouden netwerk-natuur en biodiversiteit
- Ecologische Hoofdstructuur
- Groene Ruggengraat
- Netwerk-natuur en biodiversiteit
- 4.8.4.1 Compensatiebeginsel natuur, recreatie en landschap
- 4.9 Stad en land verbonden
- 4.9.1 Versterken recreatieve functie en groenstructuur
- 4.9.2 Zuidvleugelgroenstructuur
- 4.9.2.1 Provinciale landschappen
- Bufferzones
- Recreatiegebieden in de Zuidvleugel
- 4.9.2.2 Regioparken
- 4.9.2.3 Grotere eenheden stedelijk groen
- 4.9.2.4 Het verbindend recreatief netwerk
- 4.9.2.5 Recreatieve poorten, toeristische overstappunten en recreatieve voorzieningen
- 4.10 Kwaliteitskaart
- 4.10.1 Kustlandschap
- I Natuurlijke duinen
- II Bollenlandschap in de binnenduinrand
- III Historische landgoederen in de binnenduinrand
- 4.10.2 Veenlandschap
- IV Herkenbaar waterrijk veen(weide)
- V Droogmakerij als herkenbare eenheid
- 4.10.3 Landschap van de delta
- VI Herkenbare open zeekleipolder
- VII Onderscheidend rivierengebied
- 4.10.4 Netwerken
- VIII Weg door stad en land
- IX Doorsnijdend spoor, verdichte stationsomgeving
- X Water als structuurdrager
- 4.10.5 (Stedelijke) occupatie
- XI Kwaliteit in stads- en dorpsgebied
- XII Kwaliteit van stads- en dorpsrand
- XIII Linten blijven linten
- XIV Werkgebieden met karakter
- 4.10.6 Beleving van Zuid-Holland
- XV Gevarieerd en verbindend vrijetijdslandschap
- XVI Identiteitsdragers van Zuid-Holland
- XVII Rust en stilte
- 4.11 Beschrijving legenda van functiekaart
- 5 Uitvoeringsstrategie
- 5.1 Inleiding
- 5.2 De sturingsfilosofie
- 5.2.1 Uitgangspunten
- 5.2.2 Sturingsfilosofie
- 5.2.3 Partners
- 5.2.4 Instrumenten
- 5.2.5 Uitvoeringsagenda
- 5.2.6 Aanpassing van de structuurvisie en verordening
- 5.3 Ordenen, ontwikkelen, onderzoeken en agenderen
- 5.3.1 Ordenen
- 5.3.2 Ontwikkelen
- 5.3.3 Agenderen en onderzoeken
- 5.3.4 Monitoren
- 5.4 Van uitvoeringsstrategie naar uitvoeringsagenda
- 6 Bijlagen
- 6.1 Klimaatscenario's KNMI
- 6.2 Ruimtelijke reserveringen 2020 en 2040
- 6.3 Compensatieregeling bollengronden
- 6.4 Randvoorwaarden zoeklocatie bedrijventerrein Veerstalblok
- 6.5 Gedragslijn instrumenten
- 6.6 Beschrijving IRP's
- 6.7 Afwijkingsmogelijkheden kantoorontwikkelingslocaties