direct naar inhoud van 5.2 Stedenbouwkundig plan
Plan: Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard
Status: vastgesteld
Plantype: inpassingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01

5.2 Stedenbouwkundig plan

5.2.1 Zoekrichtingen

Voorafgaand aan het opstellen van het inpassingsplan is een stedenbouwkundig plan voor Nieuw Reijerwaard opgesteld. Op basis van dat plan is de stedenbouwkundige structuur van het ontwerp inpassingsplan Nieuw Reijerwaard bepaald. De relatief beperkte wijzigingen tussen het ontwerp inpassingsplan en dit inpassingsplan geven geen aanleiding om het stedenbouwkundig plan te herzien. Aan het stedenbouwkundig plan als zodanig kunnen geen rechten ontleend worden.

Bij de totstandkoming van het stedenbouwkundig plan zijn verschillende mogelijkheden onderzocht. De bestaande landschapsstructuur bleek zich goed te lenen voor de gewenste transformatie van glastuinbouw naar efficiënte agro-logistieke bedrijfskavels. Belangrijk punt van onderzoek was de toekomstige functie van de huidige hoofdontsluitingswegen in het gebied: de Voorweg en de Verbindingsweg. Een model met de Voorweg als belangrijkste stedenbouwkundige drager zou als voordeel opleveren dat doelmatige, rechthoekige bedrijfskavels ontstaan. Daartegenover staan nadelen als gevolg van het gedeeltelijk vervallen van de huidige Verbindingsweg. Uiteindelijk is gekozen voor een model waarin zowel de Verbindingsweg als de Voorweg de ruimtelijke dragers van het plan vormen. Hergebruik van deze bestaande elementen is het meest optimaal uit oogpunt van ruimtelijke en functionele kwaliteit, planeconomie en faseerbaarheid.

5.2.2 Stedenbouwkundige hoofdopzet

Onderstaand is op basis van de belangrijkste ruimtelijke elementen het plan voor Nieuw Reijerwaard beschreven. De nummers in de tekst verwijzen naar de nummers in figuren 18 en 20.

Hergebruik bestaande elementen

Kenmerkend voor de gekozen stedenbouwkundige opzet is het zo veel mogelijk hergebruiken van bestaande elementen en structuren. De bestaande Verbindingsweg en Voorweg vormen in de nieuwe opzet opnieuw de ruimtelijke dragers van het gebied. De toekomstige bedrijfskavels volgen het oorspronkelijke landschapspatroon. Ze worden ontsloten vanuit drie bedrijfslanen die eveneens de richting van de historische verkavelingsstructuur oppakken en continueren naar de toekomst. De Rijksstraatweg blijft een woonlint. De belevingswaarde en de recreatieve kwaliteit ervan worden versterkt door aanleg van een brede zone met groen en water.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0019.jpg"

Figuur 18: stedenbouwkundig ontwerp Nieuw Reijerwaard (gebiedsdelen 1 t/m 5)

Hoofdontsluiting (1,2)

De eerste belangrijkste ontsluiting van het gebied verloopt via de bestaande Verbindingsweg (1). Via een ellipsvormige megarotonde - ofwel 'Turboverkeersplein'- sluit deze aan op het Rijkswegennet. Het turboverkeersplein vervangt in de toekomst het huidige stelsel van kruisingen, ook wel bekend als de 'IJsselmondse knoop'.

Een tweede hoofdontsluiting vormt de bestaande Voorweg (2). Deze wordt verbonden met de Veren Ambachtseweg en de Spoorlaan. Op die wijze worden de bestaande bedrijfsterreinen gekoppeld aan het nieuwe. Ter plekke van de Rijksstraatweg komt een ongelijkvloerse kruising. De functie van de Rijksstraatweg als compartimenteringsdijk blijft behouden door middel van een waterkerende voorziening. Langs de Voorweg komt een vrijliggend fietspad. Vanuit Ridderkerk ontstaat op die manier een rechtstreekse fietsverbinding met onder meer de scholen en het station.

Blauwe wig / Verbindingsweg (3)

De Verbindingsweg vormt in de toekomst als beeldbepalende 'blauwe drager' het visitekaartje van Nieuw Reijerwaard. De wigvormige waterpartij verzorgt het grootste deel van de benodigde waterberging. Drie rotondes leggen de verbinding met de bedrijfslanen. De fietspaden aan weerszijden blijven gehandhaafd. Op enkele markante plekken is beeldbepalende bebouwing in het water toestaan (referentiebeeld waterschapsgebouw). Daarnaast biedt de Blauwe wig ruimte voor opwekking van duurzame energie. Er is plaats voor windturbines gekoppeld aan de landschappelijke lijn van de Verbindingsweg.

Groene zone / Rijksstraatweg (4)

Het dijklint van de Rijksstraatweg vormt het hart van een brede groenblauwe zone die aansluit op het recreatiegebied rond De Waal. Aan de zijde van Nieuw Reijerwaard is een begroeid dijklichaam geprojecteerd van circa 7 meter hoogte als afscherming van en overgang naar het bedrijventerrein. De achterliggende bedrijven kunnen hier met vegetatiedaken op aansluiten. De definitieve landschappelijke inrichting van de Groene zone kan in een later stadium worden bepaald. Gezien de nevenfunctie als waterberging kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een eilandenrijk met ecologische, natuurvriendelijke oevers.

De Rijksstraatweg is niet bedoeld voor doorgaand (vracht) verkeer. Om die reden wordt de Rijksstraatweg ondergeschikt aangesloten op de Voorweg. De verbinding blijft toegankelijk voor bewoners en bedrijven aan de Rijksstraatweg en in Rijsoord, voor fietsers en voor calamiteitenverkeer. De functie als recreatieve verbinding / fietsroute blijf gehandhaafd.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0020.jpg"

Figuur 19: principe groene zone

Bedrijfslanen (5)

Er zijn drie langgerekte lanen geprojecteerd ter ontsluiting van alle bedrijfskavels. De lanen volgen de richting van het landschapspatroon, waarbij rekening is gehouden met de in het gebied aanwezige gastransportleidingen. De lanen hebben een profiel van 7 meter wegverharding met aan weerszijden 8 meter groenstrook (tevens leidingzone) met laanbeplanting. Rotondes zorgen voor de aansluiting op en het kruisen van de Verbindingsweg.

Parallel aan de openbare bedrijfslanen zijn ook op uitgeefbaar gebied aan de achterzijde van de bedrijfskavels zones voorzien, die vrijgehouden worden van bebouwing. Dit biedt de mogelijkheid voor een (eventueel collectieve) ontsluiting aan de achterzijde op eigen terrein. De flexibiliteit en gebruiksmogelijkheden nemen daardoor toe.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0021.jpg"

Figuur 20: stedenbouwkundig ontwerp Nieuw Reijerwaard (gebiedsdelen 6 t/m 10)

Bedrijfskavels (6)

Het plan voorziet in maximaal 96 hectare uitgeefbaar bedrijfsterrein. Alle kavels worden ontsloten vanuit de drie bedrijfslanen. Naar verwachting worden overwegend kavels tussen twee en vijf hectare gerealiseerd. Op de meeste plekken bedraagt de kaveldiepte circa 150 meter. De ervaring leert dat dit voor het merendeel van de beoogde bedrijven een optimaal bruikbare kavel oplevert. Er is evenwel ook voorzien in andere kaveldieptes, in bandbreedte variërend van circa 60 tot 240 meter.

De kavels bestaan uit een erfzone en een gedeelte waar bebouwing is toestaan. De erfzone aan de laanzijde is aangebracht ter structurering van de manoeuvreerruimte voor vrachtwagens, laad- en los perrons, parkeren en dergelijke. In deze zone is binnen bepaalde spelregels wel een overbouwing ten behoeve van kantoren en andere representatieve ruimtes toegestaan. Daarbij moet de doorrijhoogte minimaal 5,5 meter bedragen zodat de manoeuvreerruimte behouden blijft.

De toegestane bouwhoogte is overwegend maximaal 30 meter met uitzondering van de zones langs de hoofdontsluiting en langs de Rijksstraatweg. Deze bouwhoogte stimuleert een efficiënt en meervoudig grondgebruik.

Parkeervoorziening vrachtwagens (7)

In het plan is ruimte gereserveerd voor een centrale parkeervoorziening voor vrachtauto's en hun chauffeurs. De exacte locatie van deze voorziening staat niet vast, maar het gebied tot halverwege de eerste en tweede bedrijfslaan (gezien vanaf de Rijksstraatweg) is hiervan uitgesloten. Ook is de voorziening uitgesloten binnen 50 meter van de bedrijfswoningen aan de Hoogzandweg. Op de voorziening word een motorbrandstoffenverkooppunt, zonder LPG, mogelijk gemaakt.

Het parkeerterrein met bijbehorende verblijfsfaciliteiten vormt tevens een wachtplaats tot het moment dat de vrachtauto's kunnen oprijden naar de laad- of losdocks van hun bestemming. Daarmee wordt verkeerscongestie tegengegaan.

Omgeving hotel (8)

De huidige aansluiting van het bestaande hotel / conferentiecentrum op de Verbindingsweg komt te vervallen. Dit om het aantal aansluitingen te beperken, een betere doorstroming te waarborgen en voldoende afstand tot het turboverkeersplein te genereren. Het hotel / conferentiecentrum wordt in de nieuwe situatie ontsloten via de eerste rotonde. Het is denkbaar dat de aan de locatie grenzende bedrijfskavels in de toekomst deel gaan uitmaken van het hotel / conferentiecentrum. In dat geval moet voor de betreffende percelen een wijziging naar een horecabestemming mogelijk worden gemaakt.

Krommeweg (9)

De bestaande Krommeweg blijft grotendeels in de huidige vorm gehandhaafd en wordt hergebruikt als fietspad. De weg wordt aan beide zijden geflankeerd door bestaande en nieuwe waterlopen en geeft aansluiting op de al aanwezige fietsroutes. Aan de noordzijde langs Van der Valk komt een nieuwe fietsverbinding die de Krommeweg verbindt met de fietsroute richting Rotterdam IJsselmonde.

Hoogzandweg (10)

De aansluiting Hoogzandweg - Verbindingsweg blijft bestaan ter ontsluiting van het glastuinbouwgebied aan de overzijde van de Blaakwetering. Tevens vormt de weg een fietsroute.

5.2.3 Structuur- en beeldbepalende elementen

Deze paragraaf beschrijft de belangrijkste structuur- en beeldbepalende elementen binnen het plangebied.

Blauwe wig / Verbindingsweg

De Blauwe wig vormt de belangrijkste entree van Nieuw Reijerwaard. Het brede profiel met de schegvormige waterpartij en met enkele markante gebouwen geven de entree allure. De wig vormt een belangrijke schakel in het totale watersysteem. De aanwezige laanbeplanting, bestaande uit drie rijen essen, blijft in de nieuwe opzet zo veel mogelijk gehandhaafd. Ter plekke van de rotondes is evenwel een reconstructie van de weg noodzakelijk. Ook de fietspaden aan de buitenzijdes van het wegprofiel behouden hun functie.

Aan de zuidzijde van het water, voor de bedrijven langs, is een rij hoog groeiende bomen geprojecteerd, bijvoorbeeld populieren, als afscherming van de bedrijfsbebouwing. De Blauwe wig biedt voorts de mogelijkheid voor de opstelling van windturbines.

De grens van het bouwvlak ligt op 5 meter uit de kavelgrens. De bebouwinghoogte bedraagt maximaal 20 meter in de rooilijn. Van daaruit mag de hoogte onder een denkbeeldige hoek van 1:3 oplopen tot maximaal 30 meter.

Groene zone / Rijksstraatweg

De Rijksstraatweg vormt als dijk- en woonlint het centrum van een brede landschappelijke ruimte die aansluit op het recreatiegebied rond De Waal. Conform de visie Deltapoort vormt het gebied een belangrijke schakel in het netwerk van recreatieve verbindingen en fietsroutes. De historische boerderij Bouwlust - een rijksmonument - krijgt in deze Groene zone een prominente plek.

Tussen het bedrijfsterrein en de achterzijde van de woningen langs de Rijksstraatweg wordt een honderd meter brede landschappelijk zone met groen en water aangelegd. Het bedrijventerrein wordt daarnaast nog extra afgeschermd door een circa 7 meter hoog, begroeid grondtalud. Dit 'geplooide maaiveld' wordt gevormd met vrijkomende grond uit de benodigde waterpartijen volgens het principe: 'wie een kuil graaft, krijgt een bult'. De achterliggende bedrijven kunnen met vegetatiedaken op dit grondlichaam aansluiten.

De hoogte van de bedrijven bedraagt maximaal 10 meter aan de zijde van de Rijksstraatweg. Van daaruit mag de hoogte onder een denkbeeldige hoek van 2:5 oplopen tot maximaal 20 meter.

De landschappelijke inrichting van de Groene zone kan in een later stadium worden bepaald. Gezien de nevenfunctie als waterberging en gezien de ringstructuur van het toekomstige stelsel van waterlopen (Blauwe wig, Blaakwetering) kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een eilandenrijk met natuurvriendelijke oevers en een kano-route.

De Rijksstraatweg is geen onderdeel van de ontsluiting van het terrein voor niet - bestemmingsverkeer en vrachtverkeer. Aan de zijde van het waterschapgebouw is een verdiept liggend fietspad voorzien dat aansluit op alle bestaande fietsroutes.

Ten behoeve van de tweede ontsluiting (Voorweg - rotonde Veren Ambachtseweg - Spoorlaan) wordt onder de Rijksstraatweg door een ongelijkvloerse kruising gemaakt. Het profiel Rijksstraatweg blijft daarbij zoveel mogelijk behouden. Er komen voorzieningen (bijvoorbeeld schuifdeuren of schotbalken) om de functie als compartimenteringsdijk te waarborgen.

Voorweg

De huidige Voorweg wordt in het plan verbonden met de Veren Ambachtseweg en de Spoorlaan. Op die manier worden de bedrijfsterreinen Barendrecht - Oost en Veren Ambacht intern gekoppeld aan Nieuw Reijerwaard. Door het vrij liggende fietspad naast de Voorweg ontstaat een veilige en rechtstreekse fietsverbinding vanuit Ridderkerk met onder meer de scholen en het station. Ter plekke van de Rijksstraatweg komt een ongelijkvloerse kruising.

De grens van het bouwvlak ligt op 5 meter uit de kavelgrens. De hoogte van de bedrijven langs de Voorweg bedraagt maximaal 15 meter in de rooilijn. Van daaruit mag de hoogte onder een denkbeeldige hoek van 1:3 oplopen tot maximaal 30 meter.

Bedrijfslanen

Drie lange lanen zorgen voor de ontsluiting van alle bedrijfskavels. De lanen volgen de richting van het landschapspatroon. Het profiel bestaat uit 7 meter wegverharding met aan weerszijden 8 meter groenstrook (tevens leidingzone) met daarin laanbomen. Op de overgang van het openbaar gebied naar de bedrijfskavels staat een begroeid hekwerk.

De 1e bedrijfslaan is zo gesitueerd dat de bestaande hoge druk gasleiding grotendeels in de leidingzone valt. Daardoor zijn de bedrijfskavels hier minder diep. De 2e en 3e bedrijfslaan zijn zo geprojecteerd dat bedrijfskavels met een optimale diepte van circa 150 meter worden gevormd.

Binnen de bedrijfskavels wordt langs de lanen een zone van 35 meter vrijgehouden van bedrijfsbebouwing. Daardoor ontstaat een erf-zone ter structurering van manoeuvreerruimte voor vrachtwagens, laad- en los perrons, parkeren en dergelijke. De intentie is tevens om hiermee te bevorderen dat qua ruimtebeslag efficiënte, zoveel mogelijk, aaneengesloten bedrijfspanden ontstaan, zonder onnodige dwarswegen. Binnen deze zone is binnen bepaalde spelregels wel een overbouwing ten behoeve van kantoren en dergelijke toegestaan, met een zodanige doorrijhoogte (minimaal 5,5 meter) dat de logistieke mogelijkheden zo min mogelijk worden beperkt.

De hoogte van de bedrijven bedraagt langs de lanen maximaal 30 meter.

Rand langs A15 (Krommeweg)

Het bedrijventerrein heeft hier gezien vanaf de snelweg een coulissen-achtige structuur. De bestaande Krommeweg blijft gehandhaafd maar krijgt in de toekomst volledig een functie als fietspad. De Krommeweg wordt aan weerszijden geflankeerd door een waterpartij. Aan de bedrijfszijde gaat het om een nieuwe watergang die - om voldoende capaciteit te hebben - circa 10 meter breed moet zijn. Het beoogde informele karakter van de Krommeweg wordt versterkt door de aanplant van bijvoorbeeld knotwilgen.

De grens van het bouwvlak ligt op 7,5 meter uit de kavelgrens. De bebouwinghoogte bedraagt maximaal 20 meter (grens bebouwingsvlak). Van daaruit mag de hoogte onder een denkbeeldige hoek van 1:3 oplopen tot maximaal 30 meter.

Rand langs A16 (Krommeweg)

Het profiel van de bestaande Krommeweg wordt gecontinueerd langs de A16. De brede waterpartij aan de snelwegzijde maakt plaats voor een smallere watergang en bestaande bosgroepen. Aan de bedrijfskant van de Krommeweg wordt ook hier een nieuwe watergang van circa 10 meter breedte aangelegd. Het fietspad / de Krommeweg sluit bij het bosperceel aan op het viaduct over de A16 richting Ridderkerk.

De grens van het bouwvlak ligt op 7,5 meter uit de kavelgrens. De bebouwinghoogte bedraagt maximaal 20 meter (grens bebouwingsvlak). Van daaruit mag de hoogte onder een denkbeeldige hoek van 1:3 oplopen tot maximaal 30 meter.

Rand langs de Blaakwetering

De Blaakwetering vormt de overgang tussen het nieuwe bedrijfsterrein en het buitengebied, dat is aangewezen voor concentratie van glastuinbouw. De watergang vormt een belangrijke schakel in het watersysteem maar blijft zelf in principe ongewijzigd. Aan de noordzijde van de Blaakwetering komt een nieuwe weg die de bedijfslanen onderling met elkaar verbindt.

Het is denkbaar dat -in aansluiting op de glastuinbouw aan de overzijde van het water- op de logistieke bedrijven kassen worden gerealiseerd. Ook in de regelgeving van het inpassingsplan wordt dit mogelijk gemaakt.

De grens van het bouwvlak ligt op 5 meter uit de kavelgrens. De bebouwinghoogte bedraagt maximaal 20 meter (grens bebouwingsvlak). Van daaruit mag de hoogte onder een denkbeeldige hoek van 1:3 oplopen tot maximaal 30 meter.

5.2.4 Bouwhoogtes en verkavelingsprincipes

De maximaal toegestane bouwhoogte bedraagt overwegend 30 meter. Bij de Rijksstraatweg, langs de hoofdontsluitingen en langs de randen zijn de toegestane bouwhoogte over een beperkt gebied lager. De hoogte van 30 meter maakt meervoudig grondgebruik mogelijk en aantrekkelijk. Daarbij wordt gebruik gemaakt van liften en hellingbanen voor het verticale transport. Met de huidige logistieke techniek zijn verdiepinghoogtes tot 10 meter haalbaar en commercieel aantrekkelijk.

Ook op andere wijze worden compacte bouw en efficiënt ruimtegebruik bevorderd. In woningbouwtermen gesproken: hier geen vrijstaande bungalows maar zo veel mogelijk aaneengeschakelde bebouwing in meerdere lagen. De stedenbouwkundige opzet - met uitgeefbaar gebied in langgerekte stroken - maakt het mogelijk dat grotendeels aaneengesloten bedrijfsbebouwing wordt gerealiseerd. De stroken laten zich naar behoefte indelen in langere of kortere kavels.

Langs de lanen is een zone van 35 meter vrijgehouden van bedrijfsbebouwing. Daardoor ontstaat een erf-zone ter structurering van manoeuvreerruimte voor vrachtwagens, laad- en los perrons, parkeren en dergelijke. Binnen deze zone is binnen bepaalde spelregels alleen 'opgetilde' bebouwing ten behoeve van kantoren en dergelijke toegestaan, waar vrachtwagens onder door kunnen rijden. Parallel aan de openbare bedrijfslanen zijn ook aan de achterzijde van de kavels op eigen terrein 7,5 meter diepe zones voorzien die vrijgehouden worden van bebouwing. In die zones kan een (eventueel collectieve) ontsluiting aan de achterzijde worden gerealiseerd. De flexibiliteit en gebruiksmogelijkheden (bijvoorbeeld extra laad- en losdocks) nemen daardoor toe. Dwarsstraten zijn bij deze opzet niet of slechts in beperkte mate nodig.

5.2.5 Beeldkwaliteit

De aantrekkelijkheid en wervingskracht van Nieuw Reijerwaard wordt in hoge mate bepaald door de beeldkwaliteit en uitstraling van gebouwen en openbare ruimtes. De belangrijkste aandachtsgebieden in dit verband zijn de stedenbouwkundige hoofdruimtes en de randzones. Om de gewenste beeldkwaliteit, samenhang en allure te bereiken zijn nadere spelregels noodzakelijk. Deze worden in een later stadium opgesteld.

In het kader van het inpassingsplan zijn vooral de buitenranden van belang. Het gaat dan om de zones langs de Rijkstraatweg, langs de A15 en A16 en langs de Blaakwetering. Op de beeldkwaliteit van deze randen wordt hieronder kort ingegaan.

Randzone Rijksstraatweg

De nadruk ligt hier op een landschappelijke uitstraling. Tussen het bedrijfsterrein en het woonlint Rijksstraatweg wordt een landschappelijk zone met groen en water aangelegd. Samen met het bestaande groen en het water aan de westzijde van het dijklint ontstaat een 'Groene zone'.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0022.jpg"

Figuur 21: dwarsprofiel Rijksstraatweg

Een tenminste 7 meter hoog grondlichaam met een flauw talud richting Rijksstraatweg en een steiler talud richting bedrijfsterrein vormt de landschappelijke overgang naar het bedrijventerrein. De achterliggende bedrijven kunnen met vegetatiedaken op dit grondlichaam aansluiten. De boerderij 'Bouwlust' - een rijksmonument - krijgt in deze groene zone een prominente plek.

De hoogte van de bedrijven bedraagt maximaal 10 meter aan de zijde van de Rijksstraatweg. Van daaruit kan de hoogte onder een denkbeeldige hoek van 2:5 oplopen tot maximaal 20 meter.

De landschappelijke inrichting van de Groene zone wordt in een later stadium nader bepaald en uitgewerkt.

Randzone langs de A15

Gezien vanaf de A15, die hier plaatselijk op 15 meter hoogte ligt, heeft het bedrijventerrein een coulissen-achtige structuur met bebouwingsstroken afgewisseld door de open zones met de bedrijfslanen en hun bomenrijen.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0023.jpg"

Figuur 22: dwarsprofiel Krommeweg aan de A15

De wegen met hun bermen, de waterpartijen aan weerszijden van de Krommeweg en een onbebouwde zone op uitgeefbaar gebied zorgen voor de benodigde afstand. Meer oostelijk onttrekt dichte beplanting tegen het talud van de A15 het zicht op het bedrijventerrein.

De zijde van de A15 heeft een representatief karakter. Representatieve elementen zoals kantoren zijn hier mogelijk en gewenst. De bebouwinghoogte bedraagt maximaal 20 meter (grens bebouwingsvlak). Van daaruit mag de hoogte onder een denkbeeldige hoek van 1:3 oplopen tot maximaal 30 meter.

Enige samenhang en uniformiteit in kleurpalet en materiaalgebruik van de bebouwing is wenselijk. Daarbij mogen de kantoorgedeeltes in kleur- en materiaalgebruik contrasteren met de bedrijfsloodsen. Het toepassen van begroeide gevels of van bomen die hoge, blinde gevels afschermen wordt gestimuleerd. Een en ander wordt in later stadium uitgewerkt.

Randzone langs de A16

Langs de A16 wordt zicht op het bedrijventerrein grotendeels weggenomen door de aanwezige beplantingen. Daarom worden hier minder hoge eisen gesteld aan een representatieve uitstraling. Een bedrijfsontluitingsweg met bijbehorende docks is hier toegestaan. Wel dient de beeldkwaliteit vanaf de Krommeweg, een belangrijke fietsroute, de nodige aandacht te krijgen.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0024.jpg"

Figuur 23: dwarsprofiel Krommeweg aan de A16

De grens van het bouwvlak ligt op 7,5 meter uit de kavelgrens. De bebouwinghoogte bedraagt maximaal 20 meter (grens bebouwingsvlak). Van daaruit mag de hoogte onder een denkbeeldige hoek van 1:3 oplopen tot maximaal 30 meter.

Randzone langs de Blaakwetering

De Blaakwetering vormt de overgang tussen het nieuwe bedrijfsterrein en het agrarische gebied. Voor een deel zijn hier glastuinbouwbedrijven aanwezig. Deze worden ontsloten vanaf de Hoogzandweg, tevens een in belang toenemende recreatieve fietsverbinding.

Aan de zijde van de Blaakwetering is een representatieve uitstraling gewenst. De beoogde landschappelijke inrichting rond de Blaakwetering draagt hier toe bij. De bebouwinghoogte bedraagt maximaal 20 meter (grens bebouwingsvlak). Van daaruit mag de hoogte onder een denkbeeldige hoek van 1:3 oplopen tot maximaal 30 meter. Representatieve elementen zoals kantoren zijn hier mogelijk. Samenhang en eenheid in kleurpalet en materiaalgebruik is wenselijk. Het toepassen van begroeide gevels of van bomen die hoge, blinde gevels afschermen wordt gestimuleerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0025.jpg"

Figuur 24: dwarsprofiel zuidelijk deel plangebied bij de Blaakwetering

Provinciaal landschap

Ten zuidoosten van het plangebied ligt het provinciale landschap IJsselmonde. Conform de provinciale structuurvisie van Zuid-Holland ligt het accent daar op integrale bescherming, alsmede de recreatieve bereikbaarheid. Er is vanwege Nieuw Reijerwaard geen fysiek ruimtebeslag binnen dit landschap of de bijbehorende bufferzone. Het provinciaal landschap blijft gevrijwaard van verstedelijking. Recreatieve routes vanuit de stedelijke omgeving naar dit landschap veranderen niet. De groene zone kan bovendien bijdragen aan de beleving van een route tussen de stad en het provinciaal landschap. In het kader van het milieueffectrapport is Nieuw Reijerwaard vanuit het provinciale landschap gevisualiseerd. Vanwege de bestaande bebouwing tussen dit landschap en Nieuw Reijerwaard is ten hoogste zicht op enkele hogere gebouwen en de windturbines. Dit beeld is niet verstorend ten opzichte van de omliggende stedelijke omgeving van de stadsregio, waardoor de visuele kwaliteit van dit landschap niet bijzonder verandert.

5.2.6 Verkeersstructuur

Autoverkeer

De ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard brengt een aantal wijzigingen met zich mee in de ontsluitingsstructuur:

  • 1. De realisatie van een turboverkeersplein ter plaatste van de IJsselmondse Knoop;
  • 2. Een nieuwe ontsluitingsweg vanuit Nieuw Reijerwaard in westelijke richting: aansluiting op BT-Oost en Verenambacht;
  • 3. Ontsluiting woningen aan de Rijksstraatweg;
  • 4. Interne ontsluiting binnen Nieuw Reijerwaard: de Voorweg en bedrijfslanen.

Ad 1. IJsselmondse Knoop

Het bedrijventerrein wordt in verschillende richtingen ontsloten. De belangrijkste ontsluitingsweg is de huidige Verbindingsweg. De Verbindingsweg ligt momenteel buiten de bebouwde kom, maar komt door de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard binnen de bebouwde kom te liggen.

De Verbindingsweg is een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/uur. In oostelijke richting kruist de Verbindingsweg de A16 en sluit vervolgens aan op de Populierenlaan in Ridderkerk. In westelijke richting geeft de Verbindingsweg toegang tot de IJsselmondse Knoop en afslag 20 van de A15. Deze route vormt de belangrijkste toegangsweg tot Nieuw Reijerwaard voor extern gericht verkeer.

Ter plaatse van de IJsselmondse Knoop wordt een turboverkeersplein gerealiseerd. Dit plein heeft vijf armen: Verbindingsweg, IJsselmondse Randweg, toe-/afrit A15, Dierensteinweg en Verenambachtseweg. Daarnaast kan de Greenery worden aangesloten. Door middel van verkeersregelinstallaties wordt verkeer 'toegelaten' op het plein en wordt het over het plein geleid. Het verkeer hoeft alleen de vooraf gekozen strook te blijven volgen en eventueel te stoppen bij verkeerslichten. Door dit principe is sturing van verkeer vooraf belangrijk. In het ontwerp van het turboverkeersplein en de vijf armen wordt rekening gehouden met voldoende ruimte voor voorsorteren.

Bij de uitwerking en detaillering van het verkeersplein worden de opgedane ervaringen en de gehouden onderzoeken (o.a. TNO* en dhr. Fortuijn**) betrokken. Gezien het feit dat nergens in Nederland een dergelijk turboverkeersplein met vijf armen ligt is de noodzaak voor een zorgvuldige uitwerking groot.

* Horst, dr.ir. A.R.A. van der, C.L. Groenewoud M.Sc., dr. M.H. Martens, ing. E.C.J Franx (Royal Haskoning). Evaluatie geregelde Turbopleinen Concept rapport, uitgebracht in opdracht van Provincie Zuid-Holland, Dienst Infrastructuur, Afdeling Beheerstrategie, TNOrapport TNO-DV 2008 C006, Soesterberg.

** Ir. L.G.H. Fortuijn, Provincie Zuid-Holland, Verbeterde bebording en markering turboplein, bijdrage 5150803 aan de Verkeerskundige Werkdag 18 juni 2009

In figuur 25 is een afbeelding weergegeven van een préschetsontwerp van het turboverkeersplein en een referentiefoto van een rond, vierarmig turboverkeersplein op het kruispunt van de N209/N471.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0026.jpg"

Figuur 25: Indicatie turboverkeersplein en referentiebeeld turboverkeersplein N209/N471.

Ad 2. Ontsluiting in westelijke richting: aansluiting op BT-Oost en Verenambacht

Naast de Verbindingsweg wordt Nieuw Reijerwaard in westelijke richting aangesloten op de rondweg van Barendrecht. Deze nieuw aan te leggen ontsluitingsweg kruist de Rijksstraatweg ongelijkvloers. Deze ontsluitingsweg is geprojecteerd in het verlengde van de nog te realiseren Spoorlaan. Op het kruispunt Veren Ambachtseweg/Spoorlaan wordt een rotonde aangelegd waar de nieuwe ontsluitingsweg de vierde arm van vormt.

De nieuwe ontsluitingsweg wordt gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/uur.

Ad 3. Ontsluiting in zuidelijke richting via de Rijksstraatweg.

In de huidige situatie is er vanaf de Rijksstraatweg een verbinding met de Voorweg die toegang geeft tot de Verbindingsweg. Daarnaast kan autoverkeer de Rijksstraatweg in zuidelijke richting afrijden. De route via de Rijksstraatweg wordt gebruikt als sluiproute. In de afgelopen jaren zijn maatregelen getroffen om sluipverkeer op deze route te ontmoedigen. Door de aanleg van nieuwe infrastructuur in het kader van de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard, kan het gebruik van de route via de Rijksstraatweg aantrekkelijker worden. Dat is een ongewenste ontwikkeling. Om sluipverkeer te voorkomen wordt dan ook de Rijksstraatweg ondergeschikt aangesloten op de Voorweg, waarmee dit voor verkeer van en naar het bedrijventerrein geen logische verbinding vormt. De verbinding voor bewoners en bedrijven aan de Rijksstraatweg en in Rijsoord, lijndiensten en calamiteitenvoertuigen blijft bestaan.

Ad 4. Ontsluiting binnen Nieuw Reijerwaard

Vanaf de Verbindingsweg, de primaire ontsluiting van Nieuw Reijerwaard, kan verkeer drie bedrijfslanen oprijden. Deze drie bedrijfslanen liggen parallel aan elkaar. Ze sluiten aan op de Verbindingsweg door middel van een ruim geprojecteerde rotonde, zodat vrachtwagens de draai goed kunnen maken.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0027.jpg"

Figuur 26: auto-ontsluiting Nieuw Reijerwaard

Op de bedrijfslanen liggen de in- en uitritten van percelen. Vanwege de bebouwingsvrije zone direct langs de bedrijfslanen is er voldoende vrije ruimte voor vrachtverkeer om te laden/lossen, keren en parkeren op eigen terrein. Doordat deze handelingen op eigen terrein plaatsvinden, ondervindt het verkeer op de bedrijfslanen hier geen hinder van.

De bedrijfslanen worden op twee plaatsen met elkaar verbonden: via de Verbindingsweg en de Voorweg. Omdat de huidige Voorweg te smal is voor het toekomstige verkeer, wordt de rijbaan verbreed. Deze twee wegen die de bedrijfslanen met elkaar verbinden, hebben geen inritten en dus ook geen bebouwingsvrije zone direct langs de weg op de percelen. Deze wegen worden aangelegd om de bedrijven binnen het plangebied via een directe route met elkaar te verbinden. Ook voor de Verbindingsweg geldt dat hier geen in-/uitritten worden aangelegd.

Langzaam verkeer

Nieuw Reijerwaard is goed bereikbaar voor fietsers. Er liggen verschillende fietsroutes in (de omgeving van) het plangebied. Vanuit de stadsregio zijn regionale routes aangewezen die de kernen - waaronder Ridderkerk en Barendrecht - met de regio verbinden. Er ligt een regionale route op de Verbindingsweg, Rijksstraatweg en de Krommeweg. Ook het fietspad dat in het verlengde van de Krommeweg is aangelegd en de snelweg volgt, is aangeduid als een regionale route, alsmede de fietsroute in noordelijke richting, onder de Ridderster door. De kwaliteit van deze routes blijft behouden of wordt zelfs verbeterd, zoals op de Rijksstraatweg.

De verkeersintensiteit van de Rijksstraatweg verandert niet noemenswaardig, waardoor de fietsveiligheid op deze route gelijk blijft. Het nieuw aan te leggen turboverkeersplein, op het kruispunt van de Verbindingsweg, Veren Ambachtseweg, Dierensteinweg, toe-/afrit A15 en de IJsselmondse Randweg, wordt voorzien van ongelijkvloerse kruisingen voor het langzaam verkeer. Fietsers kruisen in de toekomst dus ongelijkvloers dit knooppunt van wegen. Dit is eveneens een kwaliteitsverbetering in het fietsroutenetwerk: zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming van het fietsverkeer verbeteren.

In figuur 27 is een uitsnede opgenomen van de kaart met regionale fietsroutes in rood en recreatieve fietsroutes in groen.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0028.jpg"

Figuur 27: Uitsnede fietsroutekaart (bron: Verkeersplan Ridderkerk, Module Langzaam Verkeer, 2009-2015, Mobycon, maart 2009).

De Verbindingsweg is tussen de Voorweg en de A15/A16 zowel aan de noord- als zuidzijde voorzien van een vrijliggend fietspad. Ook de Dierensteinweg, de Spoorlaan en de westelijke ontsluitingsweg van Nieuw Reijerwaard in het verlengde van de Spoorlaan (hierna te noemen: Verlengde Spoorlaan) voorzien in vrijliggende fietspaden. Dit is conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig. De Spoorlaan krijgt een vrijliggend, in twee richtingen bereden fietspad aan de zuidzijde van de weg met daarnaast een voetpad. Het profiel van de Verlengde Spoorlaan sluit hierop aan.

Deze vrijliggende fietsverbinding vanaf het station Barendrecht wordt via de Voorweg doorgetrokken en sluit aan op het fietspad aan de zuidzijde van de Verbindingsweg. Ook het voetpad wordt doorgetrokken. Via het netwerk van vrijliggende fietspaden is Nieuw Reijerwaard verbonden met de geprojecteerde snelfietsroute Rotterdam-Dordrecht (F16). De aanleg van deze snelfietsroute is in 2011 gestart met deelprojecten. De snelfietsroute ligt parallel aan de spoorlijn, even ten westen van het plangebied. De ligging is weergegeven in figuur 28.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0029.jpg"

Figuur 28: Uitsnede ligging snelfietsroute Rotterdam - Dordrecht (F16) (bron: Google Maps)

In het plan is daarnaast achter de horecavoorziening een directe fietsverbinding tussen de Krommeweg en het verkeersplein voorzien.

Op de bedrijfslanen en de wegen die de bedrijfslanen met elkaar verbinden, wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. Een uitzondering hierop vormt, zoals genoemd, de Voorweg als onderdeel van een regionale fietsroute wordt voorzien van een vrijliggend fietspad. Op de interne wegen van het bedrijventerrein worden voor voetgangers paden voorzien in de berm.

Openbaar vervoer

In (de omgeving van) het plangebied liggen diverse voorzieningen voor het openbaar vervoer. Ten westen van het plangebied ligt het treinstation Barendrecht. Vanaf de Rijksstraatweg is de afstand tot het treinstation hemelsbreed circa 1 km, vanaf de meest oostelijk geprojecteerde rotonde Verbindingsweg/bedrijfslaan bedraagt deze afstand circa 1,9 km. Vanaf het station rijden treinen in noordelijke richting naar Rotterdam en in zuidelijke richting naar Dordrecht.

Op de huidige oostelijke bedrijventerreinen van Barendrecht (BT-Oost) en het bedrijventerrein Veren Ambacht rijdt een lijndienst die het treinstation verbindt met de bedrijven. Voor een goede OV-verbinding van Nieuw Reijerwaard met het treinstation kan met de vervoerder worden besproken om deze lijndienst uit te breiden. Daarnaast zijn er twee lijndiensten die in het plangebied lopen. Via de Verbindingsweg rijdt een lijndienst tussen Rotterdam en Ridderkerk, met een halte in het plangebied ter hoogte van het bestaande hotel / conferentiecentrum. Ook rijdt er een lijndienst via de Rijksstraatweg. Aan de noordzijde van de Rijksstraatweg is hiervoor een bussluis ingericht. Vanwege de aanleg van het turboverkeersplein komt de bussluis te vervallen: de doorgang voor lijndiensten kan niet goed in het ontwerp van het turboverkeersplein worden ingepast.

In overleg met de vervoerder wordt een alternatief bepaald. De route kan bijvoorbeeld worden omgeleid via de meest westelijke bedrijfslaan, waar buslijnen via de Voorweg de Rijksstraatweg kunnen bereiken. Ook zijn alternatieve routes denkbaar, waarmee een groter gedeelte van het bedrijventerrein via de lijndienst wordt ontsloten.

De ontsluiting van het plangebied per openbaar vervoer is op basis van bovengenoemde OV-voorzieningen goed te noemen. Daarnaast liggen er kansen voor verdere verbetering van de ontsluiting van Nieuw Reijerwaard per openbaar vervoer.

Parkeren

Het parkeren van de bedrijven vindt plaats op eigen terrein. Voor de parkeernormering wordt aangesloten bij de CROW-normen.

Gezien de aard van het bedrijventerrein is het niet nodig om in de openbare ruimte parkeervoorzieningen te realiseren. Wel wordt een centrale voorziening gerealiseerd voor het parkeren van vrachtwagens. Het agro-logistieke karakter betekent dat er veel internationaal vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein rijdt. Vrachtwagens kunnen parkeren op het centrale parkeerterrein, waar tevens sanitaire voorzieningen beschikbaar zijn. Binnen het plan is rekening gehouden met een centrale parkeervoorziening voor vrachtwagens. De parkeervoorziening wordt mogelijk gemaakt binnen de bedrijfsbestemming, rekening houdend met het minimaliseren van mogelijke overlast voor de omgeving. Ter voorkoming van geluidoverlast door (koel)agregaten wordt een vaste stroomaansluiting voor vrachtwagens gerealiseerd.

De parkeervoorziening wordt in ieder geval niet op het terrein tussen de Rijksstraatweg en halverwege de eerste en tweede bedrijfslaan gesitueerd. Dit is in de regels van het inpassingsplan uitgesloten.