direct naar inhoud van 2.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard
Status: vastgesteld
Plantype: inpassingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01

2.3 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie Ridderkerk

De raad van de gemeente Ridderkerk heeft op 29 juni 2009 de Ruimtelijke Structuurvisie 2020-2030 vastgesteld. De Structuurvisie moet richting geven aan een aantal belangrijke keuzes voor de toekomst van de gemeente op het gebied van ruimte, voorzieningen en mobiliteit. Onderstaand zijn de beleidsuitgangspunten opgenomen, die betrekking hebben op de bedrijventerreinontwikkeling Nieuw Reijerwaard.

De omgeving van het verkeersknooppunt Ridderster is een belangrijk ontwikkelingsgebied voor Ridderkerk en de gehele regio. Het bestaat uit drie deelgebieden, Cornelisland, Nieuw Reijerwaard en Bolnes-Zuid. Ridderkerk kiest voor bedrijventerreinontwikkeling in Nieuw Reijerwaard en in Cornelisland. De planvorming voor Cornelisland is in volle gang. Bolnes-Zuid krijgt een overwegend groene invulling, er komt geen (regionaal) bedrijventerrein.

In Nieuw Reijerwaard wordt een grootschalige uitbreiding van het Agro-logistieke complex gerealiseerd. In het Ruimtelijk Plan voor de Rotterdamse Regio (RR2020) is het gebied als zodanig aangewezen. In de gemeenteraad is in oktober 2008 besloten om Nieuw Reijerwaard te ontwikkelen voor het AGF-cluster. Hierbij moet worden voldaan aan een aantal condities:

  • De bedrijvigheid moet voldoen aan het 'Agro-logistieke' profiel. Meer werkgelegenheid en arbeidsintensieve sectoren worden nagestreefd. Reguliere logistiek en distributie zijn hier niet gewenst.
  • De omvang moet realistisch zijn gezien de doelstellingen: uitplaatsing en vergroting van de bestaande werkgelegenheid op Dierenstein/Verenambacht.
  • De ontwikkeling moet samengaan met kwaliteitsverbetering op de bestaande bedrijventerreinen: duurzaamheid in de breedste zin van het woord.
  • Een goede landschappelijke inpassing en verbetering van de leefkwaliteit rondom het complex zijn essentieel. Veel aandacht gaat uit naar een goede landschappelijke inpassing aan de zijde van Rijksstraatweg en de overgang naar het zuidoostelijke landschap. Dit sluit aan bij het Integratiekader Deltapoort.
  • De optimalisering van de IJsselmondse knoop is een voorwaarde voor deze ontwikkeling.
  • Een goede verbinding voor langzaam verkeer en het openbaar vervoer tussen Ridderkerk, Nieuw Reijerwaard en Stedenbaanstation Barendrecht is noodzakelijk.

Met het vervallen van de Hoeksche Waard als locatie voor de ontwikkeling van een bovenregionaal havengerelateerd bedrijventerrein, is Nieuw Reijerwaard - samen met Westelijke Dordtse Oever - aangewezen als alternatieve locatie om deze bedrijvigheid op te vangen. Er zijn daarmee andere inzichten ontstaan met betrekking tot de functionele invulling van Nieuw Reijerwaard dan in de structuurvisie vastgelegd. De overige uitgangspunten uit de structuurvisie blijven onverminderd van kracht.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0008.jpg"

Figuur 8: plankaart Structuurvisie Ridderkerk

Structuurvisie Barendrecht

Op 2 juli 2012 heeft de gemeenteraad van Barendrecht de Structuurvisie Barendrecht vastgesteld. De visie van de gemeente Barendrecht, zoals benoemd in deze structuurvisie sluit aan bij de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard. De Dierensteinweg is een herkenbare entree voor Barendrecht. De ontwikkelruimte in Barendrecht is beperkt. Het bestaande bedrijventerrein BT-Oost komt in aanmerking voor verdere ontwikkeling en herstructurering. De ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard, als uitbreiding van het – in Barendrecht aanwezige – agricluster, wordt ondersteund.

Vigerende bestemmingsplannen

Landelijk Gebied, gemeente Ridderkerk

Voor het grootste deel van het plangebied geldt het bestemmingsplan 'Landelijk Gebied' van de gemeente Ridderkerk. Dit bestemmingsplan is vastgesteld door de gemeenteraad op 8 september 1972 en goedgekeurd door Gedeputeerde Staten op 17 oktober 1973. Binnen het bestemmingsplan heeft het plangebied grotendeels de bestemming '(glas)tuinbouw, landbouw en veeteelt'. Ook nieuwe loonbedrijven zijn binnen dit plan mogelijk via een wijzigingsbevoegdheid.

Voor het terrein van het hotel / conferentiecentrum geldt het bestemmingsplan 'Landelijk Gebied, 5e herziening' van de gemeente Ridderkerk. Dit plan is door de gemeenteraad vastgesteld op 29 november 1999 en goedgekeurd door Gedeputeerde Staten op 4 juli 2000.

Gezien de strijdigheid met en gedateerdheid van het vigerende plan is met onderhavig inpassingsplan een passend juridisch-planologisch kader voor Nieuw Reijerwaard opgesteld.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0009.png"

Figuur 9: plankaart bestemmingsplan 'Landelijk Gebied', gemeente Ridderkerk

In figuur 10 is een overzicht opgenomen met de vigerende plannen in en om het plangebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-VA01_0010.png"

Figuur 10: vigerende bestemmingsplannen in en om het plangebied

Bestemmingsplannen in ontwerp

De gemeente Barendrecht stelt voor de bedrijventerreinen ten noorden en zuiden van de rijksweg A15 in het oostelijk deel van Barendrecht en voor het overgrote deel gelegen tussen het spoor en de gemeentegrenzen met Rotterdam en Ridderkerk, waaronder BT-Oost, een nieuw bestemmingsplan 'Bedrijventerreinen Barendrecht Noordoost' op. In dit bestemmingsplan worden de plannen van de verschillende bedrijventerreinen geïntegreerd in één nieuw bestemmingsplan en wordt invulling gegeven aan de actualiseringverplichting uit de Wro. Met het plan neemt het aantal bestemmingsplannen af waardoor de samenhang tussen de diverse ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden in relatie tot de karakteristieken van het gebied beter tot zijn recht komt. Het bestemmingsplan en het inpassingsplan zijn zowel wat betreft planbegrenzing als betreft bestemmingen op elkaar afgestemd. Zo is in het bestemmingsplan de planologische ruimte van de Spoorlaan opgenomen.