direct naar inhoud van 7.2 Akoestiek
Plan: Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard
Status: ontwerp
Plantype: inpassingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-OW01

7.2 Akoestiek

Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd om de invloed van de ontwikkeling Nieuw Reijerwaard en aanverwante ruimtelijke ingrepen (zoals de aanleg van een nieuw verkeersplein nabij de IJsselmondse Knoop) op de omgeving te bepalen. Dit onderzoek is bij het inpassingsplan opgenomen als bijlage van het MER. In onderstaande paragraaf worden de planologisch relevante aspecten uit het onderzoek beschreven.

Beleidskader

Wet geluidhinder

Voor het aspect wegverkeerslawaai is de Wet geluidhinder (Wgh) het wettelijke kader. Binnen het plangebied worden enkele nieuwe wegen aangelegd en is sprake van een reconstructie van bestaande wegen (in het kader van onderhavig plan met name de realisatie van het turboverkeersplein).

Op basis van de Wgh dient bij de aanleg van een weg te worden aangetoond dat de geluidbelasting op woningen in de directe omgeving van het plangebied de grenswaarden uit de Wgh niet wordt overschreden.

Daarnaast dient voor de aanpassingen aan bestaande wegen aangetoond te worden of er sprake is van een reconstructie in het kader van de Wgh. Van een reconstructie in de zin van de Wgh is sprake bij een wijziging op of aan een aanwezige weg waarbij de toename van de geluidbelasting 1,5 dB (afgerond 2 dB) of meer bedraagt op nabijgelegen woningen.

De Wgh is van toepassing binnen de wettelijke vastgestelde zone van de weg. De breedte van de geluidzone langs wegen is geregeld in artikel 74 Wgh en is gerelateerd aan het aantal rijstroken van de weg en het type weg (stedelijk of buitenstedelijk). De ruimte boven en onder de weg behoort eveneens tot zone van de weg.

Wet milieubeheer

Ten behoeve van milieuzonering is door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de publicatie 'Bedrijven en Milieuzonering' opgesteld, waarin bedrijven op hun milieueffecten zijn gecategoriseerd. Afhankelijk van de mate waarin de in deze lijst opgenomen bedrijven milieuhinder (waaronder geluidhinder) kunnen veroorzaken (uitgaande van de gemiddelde bedrijfssituatie), kent de lijst aan de bedrijven een categorie toe.

Naarmate de milieuhinder toeneemt, loopt de categorie op van 1 tot en met 6, met bijbehorende minimale afstanden tot woongebieden. Ten aanzien van de woningen aan de Rijksstraatweg en de bedrijfswoningen aan de Hoogzandweg wordt in de uitwerking van de bestemming 'Bedrijventerrein' een milieuzonering aangehouden. Onderhavig inpassingsplan gaat uit van het principe 'inwaarts zoneren'. Zie hiervoor § 7.1.

Onderzoek

Op het bedrijventerrein worden nieuwe wegen aangelegd, waarbij slechts geluidgevoelige objecten binnen de zone van enkele van deze nieuwe wegen zijn gelegen.

Eén nieuwe weg (de tweede ontsluitingsweg) wordt aangelegd die het bedrijventerrein ontsluit naar de Veren Ambachtseweg. Tussen de woningen Rijksstraatweg 316 en 318 wordt voor deze ontsluitingsweg een onderdoorgang aangelegd onder de Rijksstraatweg door.

Binnen de zone van de eerste bedrijfslaan (ten opzichte van de Rijksstraatweg) tussen de Verbindingsweg en de Voorweg in het verlengde van de Krommeweg liggen eveneens geluidgevoelige bestemmingen. De overige nieuwe wegen zijn niet onderzocht.

De bestaande kruising tussen de Dierensteinweg, de zuidelijke toe- en afrit 20 Barendrecht van de A15, de IJsselmondse Randweg en de Veren Ambachtseweg wordt vervangen door een verkeersplein. Op dit verkeersplein sluiten de eerder genoemde wegen en de Verbindingsweg aan. In het kader van de aanleg van dit verkeersplein worden de genoemde wegen verlegd.

Het onderzoek richt zich op het bepalen van de geluidbelasting op de woningen binnen de geluidzone van de hiervoor genoemde wegen.

Uit de berekeningsresultaten blijkt dat ten gevolge van het wegverkeer op de eerste bedrijfslaan op het bedrijventerrein de geluidbelasting ten hoogste 42 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh bedraagt, waarmee de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden wordt.

Ten gevolge van het wegverkeer op de nieuw aan te leggen tweede ontsluitingsweg bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 47 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh, waarmee de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet wordt overschreden. Daarmee hoeven er geen maatregelen getroffen te worden en geen hogere waarden verleend te worden. Omwille van de woonkwaliteit zijn enkele woningen rondom de tweede ontsluitingsweg opgenomen in het plangebied en 'wegbestemd'. In het onderzoek is er daarnaast van uitgegaan dat de adressen Rijksstraatweg 400 tot en met 408 gesloopt worden. Op deze woningen vindt een onevenredige grote toename van de geluidbelasting plaats.

Voor 22 woningen aan de Rijksstraatweg is sprake van een toename van de geluidbelasting ten gevolge van de aansluiting op de A15. Voor deze woningen bedraagt de toename meer dan 2 dB en is er sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Op drie van deze woningen treedt eveneens een reconstructie-effect op ten gevolge van de IJsselmondse Randweg.

Het toepassen van een stiller wegdek of het plaatsen van een geluidscherm of -wal tussen de maatgevende wegen en de woningen aan de Rijksstraatweg is omwille van stedenbouw- en vervoerskundige redenen niet mogelijk. Om die rede worden door de gemeente Ridderkerk voor de 22 woningen aan de Rijksstraatweg hogere waarden vastgesteld.
Conclusie

Uit de berekeningsresultaten blijkt dat ten gevolge van het wegverkeer op de nieuw aan te leggen nieuwe weg op het bedrijventerrein en de tweede ontsluitingsweg de geluidbelasting respectievelijk ten hoogste 42, 47 en 37 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh bedraagt, waarmee de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet wordt overschreden.

Voor verschillende woningen aan de Rijksstraatweg is sprake van een toename van de geluidbelasting ten gevolge van de A15 en de IJsselmondse Randweg tot maximaal 2,71 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. Voor deze woningen bedraagt de toename daarmee meer dan 2 dB en is er sprake van een reconstructie in de zin van de Wgh.

Voor deze hogere grenswaarden, die vastgesteld worden door het college van burgemeester en wethouders van de Ridderkerk, wordt gelijktijdig met het ontwerpinpassinsplan een hogere waardenprocedure doorlopen.