Plan: | Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | inpassingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.9928.DOSx2011x0000029IP-OW01 |
In onderhavig hoofdstuk wordt kort ingegaan op de locatiekeuze en de onderbouwing van het nieuwe bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.
De aantrekkelijkheid van het bedrijventerrein in de vorm van een agrologistiek cluster laat zich op hoofdlijnen samenvatten door:
De locatie Nieuw Reijerwaard sluit aan bij het bestaande agrologistieke cluster in de regio Barendrecht / Ridderkerk en kan goed worden ontsloten op de omliggende infrastructuur. Dit zijn de voornaamste redenen voor de locatiekeuze voor Nieuw Reijerwaard. Dit hoofdstuk beschrijft de keuze van het plangebied als meest geschikte vestigingsplaats voor het agrologistieke bedrijventerrein aan de hand van bovenstaande punten.
Beschikbaar assortiment en handelsstromen
Het plangebied ligt midden in een teeltgebied met een breed assortiment aan producten van de Nederlandse glastuinbouw, de vollegrondstuinbouw en fruit. Ook de nabijheid van Lansingerland en Westland als belangrijke glasgroenteteelt gebieden versterkt de toch al goede beschikbaarheid van een breed assortiment aan groenten en fruit. De locatie ligt gunstig ten opzichte van de importstromen die steeds meer via de Rotterdamse haven Europa binnen komen.
De Rotterdamse haven wil de Merwedehaven op termijn sluiten ten gunste van onder andere woningbouw en de activiteiten verplaatsen naar twee of meer locaties die op de zuidoever liggen. Dat zijn de Tweede Maasvlakte voor grote containerschepen (longsea) en de Eem-Waalhaven voor kleinere schepen (shortsea). Freshport Rijnmond komt daarmee relatief gunstig te liggen voor de importproducten in vergelijking met andere bedrijventerreinen in Zuid?Holland.
Grote (glasgroente) telers leveren in toenemende mate rechtstreeks aan de eindafnemers, veelal de distributiecentra van de supermarktorganisaties, die zelf voor de verdere logistiek zorgen naar de supermarkten. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor de behoefte aan bedrijfsruimte van de handel, met name voor handelsbedrijven die in de nabijheid van de glastuinbouwbedrijven liggen zoals in Lansingerland en Westland. In Barendrecht/Ridderkerk worden veelal mixladingen samengesteld die rechtstreeks naar de supermarkten kunnen worden vervoerd. Zij zijn sterker gerelateerd aan de import en re?export functie.
Freshport Rijnmond scoort hoog op de breedte en diepte van het assortiment. Ook de grootte van het bedrijventerrein en het aantal bedrijven zorgt ervoor dat er altijd wel een collega-handelaar is die een tekort aan product snel kan aanvullen. Dat is een belangrijk gegeven, omdat de supermarktorganisaties het voorraadbeheer bij voorkeur bij de toeleverancier leggen. Just-in-time levering wordt steeds belangrijker.
Op moment van aanleg van Nieuw Reijerwaard dienen de onderlinge verbindingen tussen de terreinen goed te zijn geregeld. Immers afstanden van meer dan één of enkele kilometers zijn niet gemakkelijk meer met lokale transportmiddelen te organiseren, en dan vervalt een deel van het voordeel van een lokale cluster.
Medewerkers en toeleverende bedrijven
Het bedrijventerrein in Barendrecht/Ridderkerk is reeds het grootste gespecialiseerde AGF-cluster in Nederland, met een groot aantal dienstverlenende bedrijven die elkaar versterken. Zo zijn er verpakkers of bewerkers van groenten en fruit op het terrein te vinden, is er koelcapaciteit, pallethandel etc. Freshport Rijnmond is in vergelijking met andere bedrijventerreinen in het voordeel.
Op het bedrijventerrein werken ruim 5.000 mensen, waarvan in toenemende mate ook goed geschoolde medewerkers. Door de concentratie van veel bedrijven is het beschikbaar zijn van voldoende hoog- en laagopgeleid personeel minder eenvoudig, zeker gezien de grote werkgelegenheid in de Rotterdamse haven. Barendrecht/Ridderkerk is vanouds een teeltgebied met relatief veel medewerkers met een traditie in de sector.
De te genereren arbeidsplaatsen op Nieuw Reijerwaard kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de behoefte aan arbeidsplaatsen met een lager opleidingsniveau. Met name in Rotterdam-Zuid is sprake van een hoge werkloosheid onder inwoners met geen of een lage arbeidskwalificatie.
Ligging, ontsluiting en infrastructuur
Het bedrijventerrein Barendrecht/Ridderkerk is bij uitstek gunstig gelegen aan de diverse uitvalssnelwegen vanuit de Randstad naar het achterland en het buitenland, via de A15 de A16 en de A29 (via de verlengde A4 naar Antwerpen) en via de rondweg Rotterdam en via de A20 en de A12. Vooral richting het zuiden en het oosten is dat een voordeel. Overigens zal de realisatie van de A4 en de aanleg van een nieuwe oeververbinding onder de Nieuwe Waterweg het verkeersbeeld en de concurrentiepositie van Freshport Rijnmond veranderen. De bedrijventerreinen zullen in transporttijd dichter bij elkaar komen te liggen.
Ook ligt Barendrecht/Ridderkerk gunstig voor railvervoer (Kijfhoek) en vervoer via binnenvaartschepen. De Ridderhaven in Ridderkerk kan een functie vervullen bij het ontsluiten van het bedrijventerrein Barendrecht/Ridderkerk op de binnenvaart vanaf de Tweede Maasvlakte enerzijds en anderzijds naar het achterland in heel Europa. Met name deze laatste mogelijkheden bieden voor Barendrecht/Ridderkerk kansen.
Een ontwikkeling in de nabije toekomst is levering van verse producten via internet. Daar is een breed sortiment, flexibiliteit en met name een gunstige ligging ideaal. Barendrecht/Ridderkerk heeft die eigenschappen.
Parkeren
Het bedrijventerrein in Barendrecht/Ridderkerk heeft op dit ogenblik beperkte parkeervoorzieningen, voor personenauto's en vooral voor vrachtauto's. Met name het meest recente deel van het bedrijventerrein Barendrecht/Ridderkerk Verenambacht is daarvan een voorbeeld. Dit is gedeeltelijk te herstellen door op Nieuw Reijerwaard een moderne faciliteit te creëren voor vrachtauto's en hun chauffeurs. Een dergelijk parkeerterrein kan ook een wachtplaats zijn tot het moment dat de vrachtauto's direct kunnen oprijden naar de docks op andere delen van het terrein. Dit kan bijdragen aan het voorkómen van verkeerscongestie. Een collectieve voorziening compenseert pieken en dalen van de verschillende bedrijven, waardoor in totaal minder ruimte nodig is, dus ook minder kosten.
Op dit onderdeel is Freshport Rijnmond nu nog in het nadeel ten opzichte van de andere bedrijventerreinen in Zuid-Holland. Voor het nieuw in te richten terrein van Nieuw Reijerwaard is het een belangrijk aandachtspunt (zie ook § 5.2 Stedenbouwkundig plan).
Prijs
De prijs van de locatie is onderhevig aan de marktwerking. Freshport Rijnmond heeft op een aantal belangrijke criteria een sterke positie. Een bedrijventerrein dat voldoet aan de behoeften van de ondernemer en dat toekomstbestendig is, kan een goede grondprijs realiseren. Hoe beter invulling wordt gegeven aan de behoeften van de potentiële bedrijven des te beter zal de prijs zijn die bedrijven bereid zijn te betalen.
Toekomstige uitbreidingsmogelijkheden
Bedrijven kiezen een vestigingplaats veelal met een tijdshorizon van tien jaar. In de praktijk levert dit altijd knelpunten op: immers het gekochte terrein is na vijf jaar te klein, of na tien jaar ligt nog steeds een deel van het terrein braak. De verkaveling en indeling van het terrein zijn vaak bepalend voor de toekomstige uitbreiding. Het wegennet van subwegen met aan de achterzijde koppelbare percelen verhoogt de waarde van het terrein.