Artikel 11 Groepsrisico ext. veiligheid en ruimtelijke doorw. vervoer gevaarlijke stoffen
Groepsrisico externe veiligheid en ruimtelijke doorwerking vervoer van gevaarlijke stoffen
Lid 1 Veiligheidszonering oevers Nieuwe Waterweg en Nieuwe Maas
Bestemmingsplannen voor gronden langs de Nieuwe Waterweg en de Nieuwe Maas van raainummer 1034 (Hoek van Holland) tot raainummer 995 (splitsing Nieuwe Maas en Hollandse IJssel) moeten voor het aanwijzen van bestemmingen in overeenstemming zijn met de volgende bepalingen:
- als zeeschepen met gevaarlijke stoffen langs de kade varen of aanmeren (gebied tussen raainummer 1034 en raainummer 1004) moet een zone van 40 meter vanaf de kade worden vrijgehouden van nieuwe bebouwing. In het gebied tussen de 40 en 65 meter vanaf de kade is nieuwe bebouwing slechts mogelijk als sprake van een groot maatschappelijk of bedrijfseconomisch belang én is advies nodig van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond.
- als alleen binnenvaartschepen met gevaarlijke stoffen langs de kade varen of aanmeren (gebied tussen raainummer 1004 tot raainummer 995) moet een zone van 25 meter worden vrijgehouden van nieuwe bebouwing. In het gebied tussen de 25 en 40 meter vanaf de kade is nieuwe bebouwing slechts mogelijk als sprake van een groot maatschappelijk of bedrijfseconomisch belang én is advies nodig van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond.
-
In de onder a en b bedoelde bebouwingsvrije zones langs de oever zijn incidenteel nieuwe kleinschalige voorzieningen toelaatbaar ter ondersteuning van het dagrecreatieve karakter van de oever. Bijvoorbeeld restaurants, cafés en kiosken en voorzieningen die noodzakelijk zijn voor het functioneren van de vaarweg of de haven, zoals radarposten en kranen. Hiervoor moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden:
- de bereikbaarheid van de oever voor hulpverleningsdiensten en de mogelijkheden voor optreden van deze diensten mogen niet worden belemmerd;
- er zijn voldoende vluchtmogelijkheden (van de risicobron af gericht);
- het scheepvaartverkeer wordt niet belemmerd (zichtlijnen, radarwerking etc.) én
- advies is nodig van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond en de beheerder van de vaarweg of haven.
-
In afwijking van het bepaalde onder a) en b) zijn op het havenindustrieel complex (raainummer 1005 tot 1034, aan de linkeroever) nieuwe bebouwing voor bedrijven toegestaan die vallen onder artikel 2 lid 1 van het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (BEVI). Hiervoor moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden:
- de bereikbaarheid van de oever voor hulpverleningsdiensten en de mogelijkheden voor optreden van deze diensten mogen niet worden belemmerd;
- er zijn voldoende vluchtmogelijkheden (van de risicobron af gericht);
- het scheepvaartverkeer wordt niet belemmerd (zichtlijnen, radarwerking etc.) én
- advies is nodig van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond en de beheerder van de vaarweg of haven.
Lid 2 CHAMP-methodiek
Bestemmingsplannen waarvoor een groepsrisicoafweging moet worden gemaakt moeten vergezeld gaan van een groepsrisicoafweging volgens de CHAMP-methodiek.
|