Verordening ruimte 2014 en Programma ruimte
Partiële wijziging inzake stedelijke ontwikkelingen groter dan 3 ha buiten bestaand stads- en dorpsgebied en andere ontwikkelingen
Provinciale Staten 16 december 2015
De Visie ruimte en mobiliteit (VRM) is op 9 juli 2014 vastgesteld door Provinciale Staten, evenals de bijbehorende Programma’s ruimte en mobiliteit en de Verordening ruimte 2014. De Visie ruimte en mobiliteit is opgesteld als strategische visie op hoofdlijnen die lang houdbaar is en niet voortdurend aangepast hoeft te worden aan veranderende en wisselende omstandigheden. Dit is anders voor het Programma’s ruimte en mobiliteit, waarin de strategische doelen uit de visie zijn uitgewerkt in operationele doelen. De programma’s bevatten daardoor veel concretere en gedetailleerdere gegevens dan de visie. Periodieke aanpassing van de programma’s is daarom nodig om die actueel en toepasbaar te houden.
Naast aanpassing van het Programma ruimte zal soms ook aanpassing van de Verordening ruimte nodig zijn. De verordening is een instrument voor doorwerking van de visie en het programma naar gemeentelijke bestemmingsplannen. Net als de visie is de verordening opgezet als een lang houdbare regeling. Omdat de verordening echter ook gedetailleerd kaartmateriaal bevat kan aanpassing daarvan soms wenselijk zijn.
De eerste partiële wijziging van de Verordening ruimte 2014 is op 4 maart 2015 vastgesteld door Provinciale Staten. Die eerste wijziging was nodig als gevolg van de instelling van de nieuwe Adviescommissie Detailhandel Zuid-Holland die in plaats van het Regionaal Economische Overleg (REO) advies gaat uitbrengen over omvangrijke detailhandelsontwikkelingen met (boven)regionale effecten.
Inhoud van deze partiële wijziging
In paragraaf 2 is aangegeven welke aanleidingen er thans zijn voor een partiële wijziging van het Programma ruimte en de Verordening ruimte 2014. In de daarop volgende paragrafen worden deze aanleidingen per onderwerp nader toegelicht.
Bijlage 1 bevat een overzicht van de tekstwijzigingen van het Programma ruimte.
Bijlage 2 bevat een overzicht van de wijzigingen in de tabellen van het Programma ruimte.
Bijlage 3 bevat een overzicht van de kaartwijzigingen van het Programma ruimte.
Bijlage 4 bevat een overzicht van de wijzigingen van de regels en de toelichting van de Verordening ruimte 2014.
Bijlage 5 bevat het formele wijzigingsbesluit van de Verordening ruimte 2014.
Bijlage 6 bevat een overzicht van de kaartwijzigingen van de Verordening ruimte 2014.
Thans is er aanleiding voor een partiële wijziging van zowel het Programma ruimte als de Verordening ruimte 2014 in verband met enkele urgente ontwikkelingen die nog geen basis hebben in het provinciaal beleid. Enkele andere (minder urgente) ontwikkelingen worden hieraan toegevoegd. Het gaat om de volgende (categorieën van) wijzigingen:
De betreffende wijzigingen zijn hieronder nader uitgewerkt.
Bebouwingscontouren vervallen bij vaststelling VRM
Bij de vaststelling van de Visie ruimte en mobiliteit zijn de voormalige bebouwingscontouren vervallen. Voorheen gaven de bebouwingscontouren aan welke ruimte buiten het bestaand stads- en dorpsgebied (BSD) de gemeenten konden benutten voor nieuwe uitbreidingslocaties met stedelijke functies zoals woningbouw, bedrijven en voorzieningen. Daarbuiten gold een verbod op verstedelijking. Thans hebben de gemeenten meer ruimte om hierover zelf een afweging te maken. Daarbij gelden wel enkele spelregels, zoals de ladder voor duurzame verstedelijking en het handelingskader ruimtelijke kwaliteit. Gedeputeerde Staten voeren hierover overleg met de gemeenten en zien er op toe dat de spelregels op een juiste manier worden toegepast.
Eindoordeel PS bij stedelijke ontwikkelingen groter dan 3 ha buiten BSD
Voor stedelijke ontwikkelingen buiten BSD met een omvang van meer dan 3 hectare ligt het eindoordeel bij Provinciale Staten. Deze locaties zijn door Provinciale Staten in het Programma ruimte aangegeven op tabellen en kaarten in paragraaf 2.2.1. Tijdig overleg met de provincie is daarom nodig bij visievorming voor ontwikkelingslocaties die nog niet zijn opgenomen in het Programma ruimte. Bijvoorbeeld in het kader van de actualisering van een regionale woonvisie.
Net als de Visie ruimte en mobiliteit is het Programma ruimte zelfbindend. Voor doorwerking naar gemeentelijke plannen kan de provincie, naast overleg en het maken van afspraken, gebruik maken van het ruimtelijk instrumentarium van de Wet ruimtelijke ordening. In dit specifieke geval is ervoor gekozen om de verordening in te zetten. In de Verordening ruimte 2014 is daarom in artikel 2.1.1, eerste lid, onder c, onder iii bepaald dat een bestemmingsplan een ontwikkelingslocatie met een omvang van meer dan 3 hectare buiten BSD alleen mogelijk kan maken als de betreffende ontwikkelingslocatie is opgenomen in het Programma ruimte.
Overzicht nieuwe en gewijzigde locaties
In deze partiële wijziging wordt een aantal ontwikkelingslocaties toegevoegd aan het Programma ruimte. Daarnaast wordt de aanduiding van enkele al eerder toegevoegde locaties aangepast. Hieronder is per locatie beschreven om welke locaties het gaat en wat de aanleiding is om de locatie toe te voegen.
Op een enkele urgente ontwikkeling na (Horti Campus Westland), gaat het om het toevoegen van locaties die abusievelijk niet eerder in het Programma ruimte zijn opgenomen. Reden hiervoor is dat met de vaststelling door Gedeputeerde Staten van de kaart met de indicatieve begrenzing van BSD, tevens duidelijk is geworden welke stedelijke ontwikkelingen geheel of gedeeltelijk buiten BSD liggen. Daarnaast zijn er enkele statuswijzigingen, bijvoorbeeld een verschuiving van zachte plancapaciteit naar harde plancapaciteit als gevolg van het onherroepelijk worden van een bestemmingsplan.
De zienswijzen die zijn ingediend naar aanleiding van de terinzagelegging van het ontwerp van deze partiële wijziging hebben geleid tot nog enkele mutaties in de lijst met ontwikkelingslocaties en de bijbehorende kaart. Ook dit betreft in hoofdzaak enkele technische aanpassingen.
De ontwikkelingslocaties zijn in het Programma ruimte aangegeven op zowel een kaart als in drie tabellen: woningbouwlocaties, bedrijventerreinen zachte capaciteit en bedrijventerreinen harde capaciteit. Omdat in deze wijziging ook andere stedelijke ontwikkelingen worden toegevoegd (een kennisinstelling, een recreatief knooppunt, volkstuinen en sportvelden) wordt hiervoor een nieuwe tabel 4 ingevoegd.
Gevolgen voor Programma ruimte
Deze aanvullingen worden verwerkt in paragraaf 2.2.1 (Beter benutten bestaand stads- en dorpsgebied) van het Programma ruimte. Dit leidt tot aanpassing van de kaart “woningbouwlocaties en bedrijventerreinen”, die gelijktijdig wordt vernoemd tot “woningbouwlocaties, bedrijventerreinen en andere stedelijke ontwikkelingen”. Tevens worden de bijbehorende tabellen aangepast. Het gaat om tabel 1 “woningbouwlocaties”, tabel 2 “bedrijventerreinen zachte capaciteit”, tabel 3 “bedrijventerreinen harde capaciteit”. Ingevoegd wordt een nieuwe tabel 4 “andere stedelijke ontwikkelingen”.
Het tekstblok met als kop “Kaart woningbouwlocaties en reservering bedrijventerreinen” wordt als volgt aangepast:
“Kaart woningbouwlocaties
Ten slotte wordt de toelichtende tekst over andere stedelijke ontwikkelingen in het Programma ruimte aangepast. Deze tekst komt als volgt te luiden:
“Andere stedelijke ontwikkelingen
Ook andere stedelijke ontwikkelingen groter dan 3 ha zijn in dit Programma ruimte opgenomen. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan over sportvelden, begraafplaatsen en accommodaties voor onderwijs, zorg, cultuur, bestuur en indoor sport en leisure. Als dergelijke voorzieningen onderdeel zijn van een op de kaarten en in de tabellen aangegeven woningbouwlocatie of bedrijventerrein is geen afzonderlijke vermelding opgenomen. Zelfstandige voorzieningen zijn wel als zodanig op de kaarten en in de tabellen opgenomen.”
De Greenport Aalsmeer ligt deels op Zuid-Hollands en deels op Noord-Hollands grondgebied. In Zuid-Holland gaat het om de gemeenten Kaag en Braassem en Nieuwkoop. De Stuurgroep Greenport Aalsmeer heeft op 12 februari 2015 ingestemd met een Ruimtelijke Visie die is gericht op de ruimtelijke ontwikkeling van de glastuinbouw-productiebedrijven in de Greenport Aalsmeer van 2015 tot 2025. Het doel hiervan is de productiesector als belangrijke schakel in de keten sterk te houden en planologische duidelijkheid te geven over de toekomst van de verschillende glastuinbouwgebieden binnen deze Greenport. De Stuurgroep Greenport Aalsmeer heeft aan de colleges van GS en BenW van de betrokken provincies en gemeenten gevraagd de uitgangspunten en ruimtelijke consequenties van de Ruimtelijke Visie Greenport Aalsmeer te verankeren in hun ruimtelijke en economische beleid. Op 27 mei 2015 hebben Provinciale Staten reeds ingestemd met de Ruimtelijke Visie Greenport Aalsmeer en besloten de ruimtelijke consequenties te verwerken in de eerstvolgende herziening van de Visie Ruimte en Mobiliteit en de Verordening Ruimte. Met deze partiële herziening worden deze ruimtelijke consequenties opgenomen in het ruimtelijk beleid van de Provincie Zuid-Holland.
Ook richting het Rijk en Brussel laat de Greenport Aalsmeer zien waar ze op in willen zetten. De Greenport Aalsmeer wil hiermee sturen op de kansen en samenwerken in de opgave. Ten behoeve wordt door de Greenport Aalsmeer gewerkt aan een uitvoeringsagenda.
Een uitgevoerde vraag-en aanbodanalyse laat zien dat er een groot overaanbod (ongeveer 400 ha netto) is van teeltareaal. Dat komt onder meer doordat de teelt van snijbloemen voor een groot deel naar het buitenland is verplaatst (bijvoorbeeld rozenteelt). Het productieareaal aan potplanten is wel stabiel. Er is dus geen grote behoefte aan nieuw teeltareaal. Wel is enige schuifruimte nodig om verouderde gebieden te kunnen herstructureren of te kunnen transformeren.
Om de toekomst van de verschillende gebieden te bepalen zijn alle 40 gebieden in de Greenport Aalsmeer bekeken en op basis van 5 criteria ingedeeld in 5 verschillende gebiedscategorieën. Planologische duidelijkheid is cruciaal voor investeringsbeslissingen door ondernemers, banken, investeerders in duurzaamheid. Uit dit onderzoek blijkt dat er een aantal toekomstbestendige en een aantal niet-toekomstbestendige glastuinbouwgebieden zijn. De Ruimtelijke Visie kiest ervoor in te zetten op de toekomstbestendige glastuinbouwgebieden. Voor de niet toekomstbestendige gebieden is er een transformatieopgave.
Voor de Zuid-Hollandse glastuinbouwgebieden betekent dit het volgende. Uit deze gebiedsindeling blijkt dat de 4 glastuinbouwgebieden in Kaag en Braassem behoren tot de kleinschalige glastuinbouwgebieden die met name gericht zijn op specialistische teelten en nicheproducten. Deze gebieden behouden toekomst als kleinschalig glastuinbouwgebied. Sommige gebieden zullen in enige mate geherstructureerd moeten worden om toekomstbestendig te blijven. De herstructurering van gebieden zal in de op te stellen uitvoeringsagenda van de Greenport Aalsmeer worden uitgewerkt. Voor de Visie ruimte en mobiliteit heeft dit echter geen consequenties omdat dit valt onder het reeds in het Programma ruimte opgenomen operationele doel ‘modernisering en intensivering van het bestaande teeltareaal’.
Nieuw Amstel, Nieuw Amstel West en de Bovenlanden in Nieuwkoop zijn aaneengesloten gebieden in gebiedscategorie 1, grootschalig glastuinbouwgebied. Nieuw Amstel en Nieuw Amstel West zijn nieuwe moderne glastuinbouwgebieden met grote moderne bedrijven. De Bovenlanden betreft een verouderd gebied dat geherstructureerd moet worden. Voor de Visie ruimte en mobiliteit heeft dit echter geen consequenties om de in vorige paragraaf genoemde reden.
Nieuwkoop heeft een groot aantal verouderde glastuinbouwgebieden die geen toekomst meer hebben. De kleine kavels, de waterhuishouding en de ontsluiting voldoen niet meer aan de eisen die een modern glastuinbouwgebied stelt. Veel ondernemers in het gebied willen stoppen of zijn reeds gestopt. Deze gebieden zijn zowel in de Ruimtelijke Visie Greenport Aalsmeer als in de Visie Ruimte en Mobiliteit al als transformatiegebied glastuinbouw aangemerkt.
Enkele glastuinbouwgebieden die op zich zijn verouderd, maar waar toch ook nog een aantal moderne bedrijven is gevestigd, zijn in de Ruimtelijke Visie Greenport Aalsmeer ingedeeld in gebiedcategorie 4: gebieden met een maatwerkopgave. Dit betekent dat aan blijvers de ruimte wordt geboden om hun glastuinbouwbedrijf voort te zetten en dat aan stoppers een andere passende bestemming kan worden toegekend. Belangrijk is dat de sector zelf met initiatieven komt, die onderling en met de omgeving goed zijn afgestemd. In de Verordening ruimte 2014 staan deze gebieden als glastuinbouwgebied op de kaart. Om (gedeeltelijke) transformatie mogelijk te maken zal hieraan worden toegevoegd de specifieke aanduiding ‘uitzondering maatwerkgebied Greenport Aalsmeer’. Tevens zal in artikel 2.1.5 (glastuinbouwgebied) een lid worden toegevoegd met een afwijkingsmogelijkheid voor de maatwerkgebieden Greenport Aalsmeer. Deze afwijkingsmogelijkheid maakt (gedeeltelijke) transformatie mogelijk.
Aan het geplande nieuwe glastuinbouwgebied Nieuw Amstel Oost in Nieuwkoop bestaat door het grote overaanbod aan teeltareaal weinig behoefte. Wel wordt voorgesteld een deel van dit gebied (Nieuw Amstel Oost 1) te reserveren als schuifruimte voor verplaatsers uit de verouderde glastuinbouwgebieden van Nieuwkoop. Nieuw Amstel Oost 1 blijft daarom binnen de begrenzing van het glastuinbouwgebied, zoals begrensd in de Verordening ruimte. In de verordening wordt een bepaling toegevoegd met het oog op het voorkomen van ontwikkelingen die een eventuele toekomstige transformatie naar glastuinbouw belemmeren. Een uitzondering geldt voor een ontwikkelingen die passen binnen het huidige agrarische grondgebruik. Het gaat om een algemene bepaling die niet alleen van toepassing is op Nieuw Amstel Oost 1, maar ook op andere glastuinbouwgebieden die nog niet tot ontwikkeling zijn gekomen.
Verder wordt voorgesteld Nieuw Amstel Oost 2 en 3 te schrappen van de verordeningskaart met glastuinbouwgebieden omdat hier tot 2030 geen behoefte aan is. Gelet op deze lange termijn en de onzekerheid van de ontwikkeling is een reservering via de verordening in juridisch opzicht te hard. Dit neemt niet weg dat het wel gewenst is Nieuw Amstel Oost 2 en3 voor de lange termijn beschikbaar te houden voor transformatie naar glastuinbouw mocht daar op termijn behoefte aan ontstaan. Dit betekent dat in deze gebieden geen ontwikkelingen mogen plaatsvinden die een eventueel toekomstige transformatie naar glastuinbouw belemmeren, tenzij het een ontwikkeling betreft die past binnen het huidige agrarische grondgebruik.
Begrenzing glastuinbouwgebied Kaag en Braassem
De begrenzing van het glastuinbouwgebied in de gemeente Kaag en Braassem wordt aangepast ten behoeve van de vestiging van een tuincentrum aan het Hazepad. Het gaat om een restkavel die niet goed voor glastuinbouw benut kan worden en mede daarom uit het glastuinbouwgebied wordt gehaald.
Gevolgen voor Programma ruimte
Deze gebieden kunnen transformeren naar een andere functie. De nog aanwezige glastuinbouwbedrijven vallen op grond van de Verordening ruimte 2014 onder de regeling voor verspreid glas, dit houdt in dat per bedrijf een oppervlakte van maximaal 2 ha glas mogelijk is.”
Gevolgen voor Verordening ruimte 2014
Dit heeft de volgende gevolgen voor de Verordening ruimte:
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft in het kader van de Visie ruimte en mobiliteit een zienswijze ingediend met het verzoek de EHS-aanduiding van de splitsingsdam in de Nieuwe Waterweg te verwijderen. Deze zienswijze is niet gehonoreerd, wel is de bereidheid uitgesproken om met het Havenbedrijf mee te denken over een oplossing voor deze kwestie.
De afgelopen maanden is hierover verder gesproken met het Havenbedrijf. De EHS-aanduiding belemmert het project ‘verbreding Breeddiep’, waarbij een klein deel van de splitsingsdam wordt verwijderd om meer manoeuvreerruimte te bieden aan de binnenvaart op de intensief bevaren Nieuwe Waterweg. Tegelijkertijd is ook duidelijk geworden dat er geen nadelige gevolgen zijn voor het functioneren van de EHS. Dit deel van de splitsingsdam is in de jaren negentig ingericht als broedgebied voor visdiefjes. Uit onderzoek is echter gebleken dat deze soort daar geen gebruik van maakt. Naast het ontbreken van feitelijke en toekomstige natuurwaarden, heeft de dam ook geen rol in het verbinden van natuurgebieden.
De oppervlakte die in 2000 feitelijk is ingericht als broedplaats voor de visdieven is ongeveer 0,35 ha groot; het vervolgens als EHS aangemerkte deel van de Splitsingsdam is groter, circa 1,7 ha. Met deze gering omvang kan niet gesproken worden van een wezenlijke omvang. Het laten vervallen van de EHS-aanduiding leidt dan ook niet tot significante negatieve effecten op de wezenlijke kenmerken van de EHS. Tevens is duidelijk geworden dat de samenwerkingsovereenkomst van het Havenbedrijf met onder andere het Wereld Natuur Fonds juist zal leiden tot versterking van de natuurwaarden in het havengebied. Onder de noemer ‘Rivier als getijdepark’ worden projecten uitgevoerd die een gebied beslaan dat fors groter zal uitpakken dan het deel van de splitsingsdam waarop nu nog de EHS-aanduiding rust.
Gedeputeerde Staten hebben daarom bij brief van 27 januari 2015 aan het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam medegedeeld, dat bij de eerstvolgende actualisering van de Verordening ruimte 2014 aan Provinciale Staten zal worden voorgesteld de EHS-aanduiding van de splitsingsdam te schrappen.
Gevolgen voor Verordening ruimte 2014
Kaart 8 ‘Ecologische Hoofdstructuur’ wordt aangepast. Dit werkt ook door op kaart 7 ‘Beschermingscategorieën ruimtelijke kwaliteit’.
De Verordening ruimte 2014 bevat een regeling die binnen de glastuinbouwgebieden alleen glastuinbouwbedrijven en de daarbij behorende voorzieningen toelaat. Een vergelijkbare regeling is opgenomen voor het bollenteeltgebied en het boom- en sierteeltgebied. De begrenzing van deze gebieden is vastgelegd in de verordening op kaart 3 (“teeltgebieden”).
Binnen de begrenzing van de glastuinbouwgebieden komen ook bestaande functies anders dan glastuinbouw. Het kan zowel gaan om een geïsoleerde afwijkende functie als om een bebouwingslint met een menging van bedrijfs- en woonfuncties. Vaak gaat het om situaties waarbij een ontwikkeling naar glastuinbouw ook in de toekomst praktisch gezien vrijwel niet mogelijk is.
Eigenlijk is de begrenzing van het glastuinbouwgebied in de verordening soms net iets te ruim. Daarom wordt een afwijkingsmogelijkheid toegevoegd die de gemeente de mogelijkheid geeft om in het bestemmingsplan de begrenzing van het glastuinbouwgebied in beperkte mate aan te passen. Percelen met rechtmatig aanwezige afwijkende bedrijven en functies kunnen dan buiten het glastuinbouwgebied worden gelaten. Beperkte uitbreiding en functiewijziging naar een andere passende functie is eveneens mogelijk. Doordat de betreffende percelen buiten het glastuinbouwgebied vallen is ook nieuwvestiging van een andere functie dan glastuinbouw niet langer uitgesloten, bijvoorbeeld de bouw van een woning in een lint waar al meerdere woningen aanwezig zijn. Voorwaarde is wel dat het gaat om een beperkte aanpassing van de begrenzing van het glastuinbouwgebied en dat geen onevenredige aantasting plaatsvindt van de omvang en de bruikbaarheid van het teeltgebied. Daarbij moet ook worden gekeken naar de toekomstige situatie van het teeltgebied, dus ook naar de herstructureringsmogelijkheden.
Voor het boom- en sierteeltgebied en het bollenteeltgebied geldt het probleem van een te ruime begrenzing in veel mindere mate. Wel komen ook binnen deze gebieden incidenteel bestaande afwijkende functies voor. Daarom wordt voor deze gebieden een afwijkingsmogelijkheid toegevoegd, die het mogelijk maakt bestaande afwijkende bebouwing en functies als zodanig te bestemmen, alsmede in beperkte mate uit te breiden.
Binnen het glastuinbouwgebied komen naast glastuinbouwbedrijven incidenteel ook openlucht tuinbouwbedrijven voor. De verordening sluit dit nu echter uit. In de zienswijzen is hier aandacht voor gevraagd. Op zich bestaan er geen overwegende bezwaren tegen het toelaten van openlucht tuinbouwbedrijven omdat deze bedrijfsvoering geen ernstige belemmering vormt voor de toekomstige ontwikkeling van het gebied naar glastuinbouw. Voor de ontwikkeling van de greenport kan teelt in de open lucht zelfs een goede aanvulling vormen op kweken onder glas, met name als het gaat om de teelt van specifieke gewassen (nichemarkt). Artikel 2.1.5 (glastuinbouwgebied) wordt hier daarom aangepast, zodat naast glastuinbouwbedrijven ook openlucht tuinbouwbedrijven kunnen worden toegelaten in het glastuinbouwgebied. Tevens wordt een begripsbepaling toegevoegd aan artikel 1.1 van de verordening.
Gevolgen voor Verordening ruimte 2014
Hoofdregel van het provinciale beleid ten aanzien van detailhandel is dat nieuwe detailhandel alleen mogelijk is binnen of direct aansluitend aan de bestaande winkelconcentraties in de centra van steden, dorpen en wijken. In de Verordening ruimte 2014 is deze hoofdregel vastgelegd, alsmede enkele uitzonderingen daarop. Eén van die uitzonderingen is ondergeschikte detailhandel in ter plaatse vervaardigde goederen bij een productiebedrijf. In de praktijk komen echter meer vormen van ondergeschikte detailhandel voor, bijvoorbeeld als beroep aan huis of de verkoop van producten in een schoonheidssalon. In veel bestemmingsplannen wordt dit standaard mogelijk gemaakt, terwijl de verordening die ruimte niet biedt. Omdat het gaat om vormen van detailhandel die niet of nauwelijks invloed hebben op de detailhandelsstructuur en die aansluiten bij de bestaande (bestemmingsplan)praktijk, wordt de verordening hierop aangepast. Deze vormen van ondergeschikte detailhandel worden daarom toegevoegd als toelaatbare vorm van kleinschalige detailhandel buiten de centra.
Dit onderwerp is pas na de terinzagelegging van het ontwerp toegevoegd aan deze partiële wijziging, naar aanleiding van enkele concrete casussen.
Gevolgen voor de Verordening ruime 2014
Bij de vaststelling door Provinciale Staten op 4 maart 2015 van de “Partiële wijziging Verordening ruimte 2014 inzake hervorming advisering over detailhandelsplannen” zijn enkele foutjes geslopen in het wijzigingsbesluit. Abusievelijk is aangegeven dat enkele wijzigingen plaatsvinden in de begrippenlijst in artikel 1. Dit moet echter zijn artikel 1.1. Dit wordt daarom alsnog aangepast.
Gevolgen voor de Verordening ruimte 2014
Overzicht wijzigingen van de tekst van het Programma ruimte. Alleen de gewijzigde onderdelen zijn in dit overzicht opgenomen. De
2.2.1 Beter benutten bestaand stads- en dorpsgebied
(…)
Stedelijke ontwikkelingen buiten BSD groter dan 3 hectare
(...)
Kaart woningbouwlocaties
Woningbouwlocaties
Op de kaart zijn, indicatief, woningbouwlocaties weergegeven die gelegen zijn buiten het bestaand stads- en dorpsgebied en meer dan 3 hectare groot zijn. Op de kaart staat zowel harde als zachte capaciteit buiten BSD. Met deze toevoeging wordt invulling gegeven aan bestuurlijke continuïteit.
De mogelijke locaties voor Greenportwoningen in de Duin- en Bollenstreek zijn niet bij voorbaat aangewezen. Het is mogelijk dat er ook clusterlocaties worden ontwikkeld groter dan 3 ha. Dit soort clusterlocaties zijn niet opgenomen op onderstaande kaart maar zijn wel toegestaan.
Bedrijventerreinen
De provincie vindt het belangrijk dat er voldoende ruimte wordt geboden voor bedrijventerreinen met de hoogst mogelijke milieucategorie en watergebonden bedrijventerreinen. In de Verordening ruimte is dit nader uitgewerkt. Onderstaande kaart geeft ruimtelijke reserveringen aan voor zowel het harde als het zachte aanbod. De zachte locaties wil de provincie garanderen voor een volgende planperiode (2021-2030). Dat zijn locaties voor HMC- en watergebonden bedrijventerreinen, maar ook voor kennisintensieve bedrijventerreinen. Om deze terreinen te garanderen geldt er voor de zachte plannen vrijwaring. In de Hoeksche Waard en Goeree-
Overflakkee moet het aantal ruimtelijke reserveringen worden teruggebracht. Voor de terreinen in de Zuidplaspolder, Dordtse Kil IV en Gorinchem Noord is ontwikkeling op korte termijn aan de orde.
Kaart Woningbouwlocaties, bedrijventerrein en andere stedelijke ontwikkelingen
Zie bijlage 3
Tabel 1 Woningbouwlocaties
Zie bijlage 2
Tabel 2 Bedrijventerreinen zachte capaciteit
Zie bijlage 2
Tabel 3 Bedrijventerrein harde capaciteit
Zie bijlage 2
Tabel 4 Andere stedelijke ontwikkelingen
Zie bijlage 2
2.2.2 Transformeren, herstructureren en verdichten
(…)
Transformatie van
Deze gebieden kunnen transformeren naar een andere functie.
2.2.3 Uitwerking van de verstedelijkingsstrategie voor woonlocaties
(…)
2.4.2 De Greenports
(…)
Greenport Aalsmeer
Ruimte voor de greenport Aalsmeer
Operationeel doel: | Behoud van voldoende en passende ruimte voor de greenport Aalsmeer |
Realisatiemix: | Verordening ruimte, Uitvoeringsstrategie: Regionale Economie |
De Zuid-Hollandse gemeenten Kaag en Braassem en Nieuwkoop maken deel uit van de greenport Aalsmeer. Deze omvat verder de Noord-Hollandse gemeenten Haarlemmermeer, Uithoorn, Amstelveen en Aalsmeer
Overzicht wijzigingen in de tabellen van het Programma ruimte. Alleen de gewijzigde tabellen zijn in dit overzicht opgenomen. De
Paragraaf 2.2.1 (Beter benutten bestaand stads- en dorpsgebied), tabellen 1, 2 en 3 (gewijzigd) en tabel 4 (nieuw):
Tabel 1 Woningbouwlocaties | |||
gemeente | plaats | naam locatie | bruto opp in ha |
Holland Rijnland | |||
Benthuizen | Bentlanden II | 7 | |
Hazerswoude | De Weidelanden | 8 | |
Hazerswoude-Rijndijk | Oostvaasrtpark | 9 | |
Hazerswoude-Rijndijk | Westvaartpark | 15 | |
Rijnwoude | Groenendijk oost | 36 | |
Alphen aan den Rijn | Zwammerdam | Limes | 5 |
Kaag en Braassem | Roelofarendsveen | Braassemerland | 54 |
Kaag en Braassem | Roelofarendsveen | Centrum / Waterryck | 65 |
Kaag en Braassem | Roelofarendsveen | Nieuwe Wetering | 17 |
Katwijk | Katwijk | Locatie Valkenburg | 318 |
Lisse | Lisse | Geestwater of Poelpolder | 11 |
Nieuwkoop | Langeraar | Langeraar noordwest | 10 |
Nieuwkoop | Nieuwkoop | Buytewech noord | 17 |
Nieuwkoop | Nieuwkoop | Vrouwenakker | 3 |
Nieuwkoop | Nieuwveen | De Verwondering of Hazeweg | 21 |
Nieuwkoop | Noorden | Land van Koppen | 6 |
Nieuwkoop | Ter Aar | Ter Aar west | 4 |
Nieuwkoop | Ter Aar | Ter Aar zuidoost | 6 |
Noordwijk | Noordwijk | Bronsgeest | 27 |
Noordwijk | Noordwijk | Offem-Zuid | 27 |
Noordwijkerhout | Noordwijkerhout | Molenweg | 3 |
Teylingen | Voorhout | Hooghkamer | 35 |
Teylingen | Voorhout | Nieuw Boekhorst of Voorhout | 56 |
Den Haag | Den Haag | Haagse Tuinen II | 15 |
Den Haag | Den Haag | Haagse Tuinen (Madestein) | 15 |
Den Haag | Den Haag | Vroonlaan | 26 |
Pijnacker-Nootdorp | Pijnacker | Ackerswoude / De Wig | 31 |
Pijnacker-Nootdorp | Pijnacker | Tuindershof / Keijzershof | 34 |
Westland | De Lier | Molensloot | 27 |
Westland | Kwintsheul | Holle Watering | 16 |
Westland | Monster | De Duinen | 15 |
Westland | Monster | Monster noord | 5 |
Westland | Monster | Westmade | 66 |
Westland | Naaldwijk | Hoogeland | 7 |
Westland | Poeldijk | Poeldijk Westhof | 21 |
Westland | 's-Gravenzande | Gantel De Baak | 5 |
Westland | 's-Gravenzande | Poelkade / Het Nieuwe Water | 29 |
Westland | 's-Gravenzande | Poelpolder / Het Nieuwe Water | 30 |
Westland | Wateringen | Erasmuszone / Wippolder | 23 |
Barendrecht | Barendrecht | Lagewei - Vrouwepolder | 24 |
Brielle | Brielle | Oude Goote | 19 |
Brielle | Vierpolders | Vierpolders | 3 |
Hellevoetsluis | Hellevoetsluis | Boomgaard / Noordwest | 56 |
Lansingerland | Bergschenhoek | Driehoek Oosteindseweg-Emmastraat | 24 |
Lansingerland | Bergschenhoek | Hoeksekade noord | 4 |
Lansingerland | Bergschenhoek | Hoeksekade noord | 9 |
Lansingerland | Berkel | Driehoek Berkel noord | 5 |
Lansingerland | Berkel | Westpolder / Bolwerk | 53 |
Lansingerland | Bleiswijk | De Hoefslag / Korenmolenweg | 10 |
Lansingerland | Bleiswijk | Schil om Bleiswijk / Merenweg | 28 |
Maassluis | Maassluis | Dijkpolder / Wilgenrijk | 91 |
Kreken van Nibbeland | 16 | ||
Heenvliet | 4 | ||
Oudenhoorn | De Akkerranden | 6 | |
Rotterdam | Hoek van Holland | Buitengebied noord en oost II | 47 |
Rotterdam | Hoek van Holland | Dick van den Burgweg | 19 |
Rotterdam | Hoek van Holland | Zuidelijk strand | 32 |
Rotterdam | Rotterdam | Terbregge oost | 11 |
Westvoorne | Rockanje | Nieuwe Achterweg | 7 |
Drechtsteden | |||
Dordrecht | Dordrecht | Belthurepark | 113 |
Dordrecht | Dordrecht | Smitsweg | 33 |
Midden-Holland | |||
Bodegraven-Reeuwijk | Bodegraven | Weideveld 2 | 6 |
Bodegraven-Reeuwijk | Nieuwerbrug | De Wijde Wiericke | 3 |
Bodegraven-Reeuwijk | Reeuwijk-Brug | Breevaart, Oude Tol fase III | 3 |
Bodegraven-Reeuwijk | Reeuwijk-Dorp | Reesvelt II | 4 |
Gouda | Gouda | Westergouwe | 144 |
Bergambacht | Bergambacht | 4 | |
Haastrecht | Bos en Water | 3 | |
Schoonhoven | Schoonhoven noord | 9 | |
Schoonhoven | Thiendenland II | 29 | |
Waddinxveen | Waddinxveen | De Triangel | 100 |
Waddinxveen | Waddinxveen | Glasparel+ | 7 |
Waddinxveen | Waddinxveen | 't Suyt / Plan Nooitgedacht | 11 |
Zuidplas | Moerkapelle | Moerkapelle noord | 28 |
Zuidplas | Moerkapelle | Moerkapelle zuid | 14 |
Zuidplas | Moordrecht | De Brinckhorst / Moordrecht west | 14 |
Zuidplas | Nieuwerkerk | Esse Zoom / Groene Zoom | 30 |
Zuidplas | Nieuwerkerk | Nieuwerkerk noord | 183 |
Zuidplas | Zevenhuizen | Zevenhuizen zuid | 56 |
Zuidplas | Zuidplas | Rode Waterparel | 140 |
Zuidplas | Zuidplas | Rode Waterparel Westlob | 53 |
Alblasserwaard-Vijfheerenlanden | |||
Giessenlanden | Hoornaar | Hoornaar west | 5 |
Gorinchem | Gorinchem | Hoog Dalem | 29 |
Leerdam | Leerdam | Broekgraaf | 37 |
Molenwaard | Groot-Ammers | Onbekend | 4 |
Molenwaard | Langerak | Woonleefhart | 12 |
Molenwaard | Streefkerk | Kooikerspad | 4 |
Hoeksche Waard | |||
Binnenmaas | Heinenoord | Oosteinde fase 2b/3 | 6 |
Binnenmaas | Mijnsheerenland | Hofwijk fase 1 en 2 | 3 |
Binnenmaas | Puttershoek | Rustenburg | 6 |
Binnenmaas | 's-Gravendeel | 's-Gravendeel west | 18 |
Binnenmaas | 's-Gravendeel | Tuinzigt v/h Evides | 11 |
Cromstrijen | Numansdorp | Torensteepolder fase 1 | 15 |
Cromstrijen | Numansdorp | Torensteepolder fase 2 | 10 |
Korendijk | Goudswaard | Goudswaard oost | 3 |
Korendijk | Nieuw-Beijerland | Nieuw-Beijerland oost | 10 |
Korendijk | Piershil | Piershil zuidoost | 3 |
Korendijk | Zuid-Beijerland | Zuid-Beijerland oost | 5 |
Oud-Beijerland | Oud-Beijerland | Stougjesdijk oost | 38 |
Strijen | Strijen | Kleine Loo / Land van Essche III | 6 |
Strijen | Strijen | 22 | |
Goeree-Overflakkee | |||
Goeree-Overflakkee | Dirksland | Kleine Boezem | 8 |
Goeree-Overflakkee | Goedereede | Onbekend | 9 |
Goeree-Overflakkee | Nieuwe Tonge | Nieuwe Tonge | 9 |
Goeree-Overflakkee | Ooltgensplaat | Onbekend | 6 |
Goeree-Overflakkee | Ouddorp | Grond van Breen | 9 |
Goeree-Overflakkee | Oude-Tonge | Oude Tonge | 11 |
Goeree-Overflakkee | Sommelsdijk | Onbekend | 5 |
Goeree-Overflakkee | Sommelsdijk | Onbekend | 35 |
Goeree-Overflakkee | Stad aan 't Haringvliet | Onbekend | 6 |
Goeree-Overflakkee | Stellendam | Dorpsgebied Stellendam | 13 |
Bruto opp in ha: Oppervlakte van gehele bestemmingsplan waarin de woningbouwlocatie is gelegen c.q. oppervlakte van het als woningbouwlocatie aangeduide gebied in een andersoortig gemeentelijk document. De vermelde oppervlakte kan deels ook groene ruimte en/of bestaand stads- en dorpsgebied betreffen. |
Tabel 2 Bedrijventerreinen zachte capaciteit | |||
gemeente | plaats | naam terrein | uitgeefbaar opp in ha |
Holland Rijnland | |||
Groenendijk | Groenendijk oost | 6-10 | |
Hazerswoude-Rijndijk | Prinsenschouw | 11-21 | |
Kaag en Braassem | Roelofarendsveen | Veenderveld 2 | 22-45 |
Katwijk | Valkenburg | Westpark (zuid van Tjalmaweg) | 11-21 |
Noordwijkerhout | Noordwijkerhout | 's-Gravendam oost | 11-21 |
Zoeterwoude | Zoeterwoude | Groenendijk west | 6-10 |
Westland | Maasdijk | Honderdland fase 2 | 22-45 |
Brielle | Brielle | Seggelant III | 11-21 |
Hellevoetsluis | Hellevoetsluis | Kickersbloem 3 | 46-99 |
Geervliet | Geervliet oost (Bernissester) | 22-45 | |
Rotterdam | Hoek van Holland | Haak-Kulkweg (waterweg noord) | 22-45 |
Rotterdam | Rotterdam | Science en Business Park | 46-99 |
Drechtsteden | |||
Dordrecht | Dordrecht | Dordtse Kil IV | 46-99 |
Midden-Holland | |||
Bodegraven-Reeuwijk | Nieuwerbrug | Werklint* | 3-5 |
Bodegraven-Reeuwijk | Reeuwijk-Brug | Zoutman west | 6-10 |
Bergambacht | Nieuwe Wetering Kruiswijk | 3-5 | |
Lekkerkerk | Lekkerkerk oost | 3-5 | |
Stolwijk | Zuidelijke Entree | 3-5 | |
Waddinxveen | Waddinxveen | Business Park Vredenburg | 6-10 |
Waddinxveen | Waddinxveen | Logistiek Park A12 | 22-45 |
Waddinxveen | Waddinxveen | Milieupark A12 noord | 22-45 |
Zuidplas | Nieuwerkerk aan den IJssel | A20 noord | 22-45 |
Zuidplas | Nieuwerkerk aan den IJssel | A20 zuid | 22-45 |
Zuidplas | Zevenhuizen | Knibbelweg oost | 46-99 |
Alblasserwaard-Vijfheerenlanden | |||
Gorinchem | Gorinchem | Groote Haar (Gorinchem noord) | 22-45 |
Hardinxveld-Giessendam | Hardinxveld | Het Oog | 6-10 |
Hoeksche Waard | |||
Korendijk | Zuid-Beijerland | Zuid-Beijerland uitbreiding | 3-5 |
Strijen | Strijen | Verlengde Edisonlaan | 3-5 |
Goeree-Overflakkee | |||
Goeree-Overflakkee | Nieuwe Tonge | De Tram uitbreiding | 3-5 |
Goeree-Overflakkee | Stellendam | Noordereiland | 6-10 |
* Bodegraven-Reeuwijk: Werklint: Optie slechts bedoeld voor bedrijven die worden uitgeplaatst in het kader van de Transformatievisie Oude Rijnzone |
Tabel 3 Bedrijventerreinen harde capaciteit | |||
gemeente | plaats | naam terrein | uitgeefbaar opp in ha |
Holland Rijnland | |||
Noordwijk | Noordwijk | 's-Gravendijck | 3-5 |
Noordwijkerhout | Noordwijkerhout | Delfweg uitbreiding | 6-10 |
Katwijk | Rijnsburg | Klei-Oost-Zuid | 25 |
Katwijk | Rijnsburg | Vinkenwegzone | 4-6 |
Katwijk | Valkenburg | Tjalmastrook Noord Westpark 2 | 11 |
Delft | Delft | Harnaschpolder | 22-45 |
Westland | Naaldwijk | Trade Park Westland Mars | 11-21 |
Lansingerland | Bergschenhoek | Leeuwenhoekweg | 6-10 |
Lansingerland | Berkel | Oudeland | 46-99 |
Lansingerland | Bleiswijk | Bleizo / Hoefweg zuid | 22-45 |
Ridderkerk | Ridderkerk | Nieuw Reijerwaard | 46-99 |
Brielle | Brielle | Seggelant 2 | 6-10 |
Vlaardingen | Vlaardingen | De Vergulde Hand west | 11-21 |
Midden-Holland | |||
Bodegraven-Reeuwijk | Bodegraven | Groote Wetering II | 3-5 |
Bergambacht | Nieuwe Wetering | 3-5 | |
Schoonhoven | Zevender | ||
Zuidplas | Zevenhuizen | Plantagekwadrant (Het Nieuwe Midden) | 11-21 |
Alblasserwaard-Vijfheerenlanden | |||
Giessenlanden | Schelluinen | Schelluinen west | 11-21 |
Leerdam | Schoonrewoerd | Schoonrewoerd | 6-10 |
Hoeksche Waard | |||
Binnenmaas | Blaaksedijk | Regionaal bedrijventerrein Hoeksche Waard 2e fase | 22-45 |
Binnenmaas | Blaaksedijk | Regionaal bedrijventerrein Hoeksche Waard 3e fase | 11-21 |
Binnenmaas | Puttershoek | Suikeruinie (voormalige) | 11-21 |
Cromstrijen | Numansdorp | Proeftuin | 10 |
Oud-Beijerland | Oud-Beijerland | Hoogewerf oost | 6-10 |
Goeree-Overflakkee | |||
Goeree-Overflakkee | Oude-Tonge | Bedrijvenpark Oostflakkee | 6-10 |
Ontwikkelingslocaties groter dan 3 ha buiten BSD: wijziging kaartbeeld paragraaf 2.2.1 (Woningbouwlocaties, bedrijventerreinen en andere stedelijke ontwikkelingen).
Greenport Aalsmeer: wijziging kaart 1 (Transformeren, herstructureren en verdichten) en kaart 8 (Greenports).
U raadpleegt op dit moment de wijziging voor het Programma ruimte. De tekst van bijlage 4 is hier niet opgenomen, deze vindt u in het plan dat is vastgesteld met plan identificatie NL.IMRO.9928.DOSx2012x2006876VO-VA01
U raadpleegt op dit moment de wijziging voor het Programma ruimte. De tekst van bijlage 5 is hier niet opgenomen, deze vindt u in het plan dat is vastgesteld met plan identificatie NL.IMRO.9928.DOSx2012x2006876VO-VA01
U raadpleegt op dit moment de wijziging voor het Programma ruimte. De tekst van bijlage 6 is hier niet opgenomen, deze vindt u in het plan dat is vastgesteld met plan identificatie NL.IMRO.9928.DOSx2012x2006876VO-VA01